АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Купувачът вече не търси най-ниска цена
Сп.Регал, Христиана Недялкова, "Обслужване на търговски вериги", "Нилсен България"
България се намира в условия на сравнително висока безработица (около 13% към края на 2013 г.) и продължава да бъде страната с най-ниски средни доходи в Европейския съюз по информация на НСИ. В същото време данните на Nielsen говорят за свиване на потреблението на бързооборотни стоки през 2013 спрямо 2012 г. в категориите, които агенцията следи, и за песимизъм у купувачите за нарастването на личните финанси през следващите 12 месеца. На този фон на пръв поглед може да изглежда малко странно, че само около половината от потребителите в големите български градове следят цените на повечето или всички стоки в магазините. Другата половина не се интересува от цените в детайли. За сравнение, през предходната 2012 г. процентът на потребителите, които следят редовно цените на стоките, е бил по-висок – 55%.
Още по-интересно става сравнението по този показател с други европейски страни, участници в проучването (вижте графиката). Турция е страната, в която потребителите в големите градове най-внимателно следят цените в магазините (72%), а този процент е най-малък в Швейцария (44%). България със своите 51% е по-близо до Швейцария, отколкото до Турция.
От друга гледна точка, запитани през 2013 г. дали имат усещането, че цените на хранителните продукти се повишават, 68% от купувачите отговарят утвърдително. Как реагират на това повишаване? Най-често срещаният отговор на покачващите се цени е свиване на потреблението на луксозни стоки и купуване на най-необходимото (44% от купувачите), следвано от количествено намаляване на закупените стоки (37%). 29% от интервюираните българи заявяват, че активно търсят специални предложения и промоции. Изненадващо на пръв поглед, но едва 7% от българите биха предпочели по-евтина марка. Какво трябва да означава това? Сериозен сегмент от българските потребители в големите градове не правят компромис с качеството за сметка на по-ниската цена. И още нещо, което е видно и при чувствителността към промоциите, сериозен сегмент от потребителите е лоялен към предпочитаната марка.
Tweet |
|