АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Къде са лобистите?
Мира Лазарова
Професията на лобиста /public affairs/ няма нищо общо с представата, която българинът си е съставил за такъв човек - тайни срещи и телефонни разговори с политици и министри. Срещите със съответния човек, обект на “лобиране” са делови, съчетани с предварителна дълга аналитична работа, казват експерти, които в България практикуват тази професия в големите PR агенции. Лобизмът е “работа лице в лице”, нужни са не само огромно количество информация, но добра бизнес-комуникация. Въпреки трите законопроекта, които различни партии са внасяли в парламента, досега България няма закон за лобизмът въпреки че приемането му бе част от плана за действие на правителството на Станишев преди влизането на страната в ЕС през 2007.
Примерите за успешен лобизъм, свързан с България са няколко, и те основно са насочени към приемането на страната в НАТО, ЕС и АЕЦ „Козлодуй”. Твърди се, че решението страната да бъде присъединена към ЕС точно през 2007 се взема на неформална вечеря във Виена от канцлерите на Австрия и Германия. Посещението на президентът Първанов в САЩ през 2002 година също е резултат от работа с лобистка агенция Merkel, Claire Sechler. Средства за лобизъм са дадени от кабинета Сакскобургготски /3 млн.долара за периода 2001-2005, от кабинета Костов /1.1 млн.долара за периода 1997-2001/, от кабинета Станишев /само да половин година през 2005 е платил 371 хиляди долара/. Лобизъм в България
ГЕРБ често е обвиняван за прокарване на лобистки поправки в различни закони, като най-фрапиращи са промените, касаещи нощни пътувания на автобуси с екскурзианти, продажба на арендаторска земя, въвеждане на по-либерален режим за пушене на публични места, а миналата седмица бяха спрени промени в закона, регулиращи автобусните превози до малките градове. През последните години силни лобисти кампании бяха свързани с закриване на безмитните магазини. ЕК искаше тяхното затваряне, а Асоциацията на безмитните оператори настояваше за преместването им към вътрешността на страната. Както е известно те бяха затворени, но преди време отново се появи искане за възстановяването им. Лобизъм в Европа
Най-влиятелната бизнес организация, която се намесва във вземането на решенията на ЕС е Европейската кръгла маса на индустриалците (ERT), която е основаната през 1983 г. от президента на Volvo Пер Гиленхамар. EUROCHAMBRES е другата силна лобистка структура - тя обединява индустриалните и търговски камари.
Лобистите действат на различни нива в ЕС, са се съсредоточават основно в ЕК, където се изготвят законопроектите, през Парламента и Съвета на министрите, където те се одобряват. Според доклад ЕК и ЕП са най-отворени към изслушване на различните гледни точки, докато достъпът до Съвета на министрите е много по-труден. Най-развита култура на лобиране имат британците и северно европейските държави, докато Южна Европа и Германия все още изостават. Консервативните и либералните партии се поддават на лобиране от страна на индустрията, докато социалдемократите и зелените предпочитат да се застъпват по социални въпроси.
Европейският парламент, където са акредитирани над 200 лобисти, включи техния етичен кодекс като анекс към правилника си за вътрешния ред, собствени изисквания към лобистите има и ЕК. В Брюксел са регистрирани близо 3000 лобистки организации. Според Corporate Europe Observatory, която наблюдава дейността на лобистите, по брюкселските коридори циркулират около 15 000 души, представляващи интереси срещу заплащане. Според други оценки лобистите в евроинституциите са не по-малко от 50 000. Повечето брюкселски РR агенции разполагат с персонал от само 5-10 души. В най-големите служителите не надхвърлят 20. За профила на агенцията понякога има значение и партийното предпочитание на работещите в нея. Законопроекти за лобизма
През 2002 г. партия Новото време внася законопроект, изготвен по “препоръка” на кръг от бизнесклуб “Възраждане” .През лятото на 2006 г. Камен Костадинов, депутат от ДПС написа законопроект, след като Ахмед Доган лансира идеята за “обръчи от фирми”. Този закон предвиждаше Сметната палата да направи регистър на лобистите и да издирва “черните” лобисти, които “ходатайстват” пред политици и депутати без регистрация. В проекта на партия Гергьовден, озаглавен “Закон за публичност на лобизма” бе предвидена забрана лобистка дейност да извършват служители от държавния апарат. Не е лобизъм дейността на синдикати, работодателски и неправителствени организации, медиите,партии. Лобистите се вписват в публичен регистър /свободен за гражданите/, воден от министъра на държавната администрация.
Чужди фирми, лобирали за България McGuireWoods Consulting - Конслутира държавната“Техноекспортстрой”за американска политика, връзки с правителството и промотиране на енергийната инфраструктура в България.
Patton Boggs -Консултира и лобира от името на България за връщане на дълга от Ирак, като и по въпроси на двустранните отношения между САЩ и България. Получила 424 430 долара
Rabin, Sheves, Lipkin-Shahak & Birger Лобира за чуждестранната финансова помощ за България, присъединяването й към ЕС и НАТО. 167 789 долара, но има договор, чиято стойност не е обявена .
White & Case Генерален юридически представител на българската държава. за услуги, декларирани като консултантски. 2 милиона 696 хиляди 633 щатски долара и 15 цента. /половината от договорите не са влезли в сумата/ Годините са 1997-2005г. Източник: Министерство на правосъдието на САЩ /доклад на американския главен прокурор и правосъден министър до Конгреса, актуализиран всяко шестмесечие/
Tweet |
|