АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Летища и пристанища на концесия
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е започнало едновременно подготвителните действия по предоставяне на концесия на общо 11 обекта, обявиха от ведомството. Журналистическият интерес към напредъка на обявените процедури обаче остава неудовлетворен - все още "текат концесионните анализи и експертните оценки", които не бивало да се огласяват, защото възлагат на принципа на обществените поръчки. На този етап е невъзможно да се прогнозират срокове и приходи от публично-частните партньорства, признават от транспортното министерство. Транспортният министър Александър Цветков заяви, че "основна задача на министерството е бързото подготвяне на обектите за концесия, защото "държавата никога не е била добър стопанин, а частният субект ще управлява тези обекти по-добре". Цветков дори подчерта, че този въпрос в Европа е решен отдавна и летищата и пристанищата там са отдадени на концесия. Стратегията, представена у нас в началото на миналата година, има за цел развитието на гражданските летища за обществено ползване, пристанищата за обществен транспорт с национално значение и железопътните гари на България до 2013 г. да става чрез механизмите на концесията. Като очаквани приходи от концесионирането на инфраструктурните транспортни обекти от министерството тогава обявиха над един милиард лева под формата
на инвестиции и търговска дейност. Сред обектите, които си търсят стопани, са гражданските летища за обществено ползване - Русе, Горна Оряховица, Пловдив и Стара Загора, както и карго терминалът на летище София, съобщиха за БТА от министерството. За концесия се подготвяли още пристанищните терминали: Варна-изток, Варна-запад, ТЕЦ Езерово, Петрол, Фериботен комплекс - Варна, Бургас-Изток 2, Бургас-Запад, Росенец, Несебър, Русе-Изток, Русе-Център, Русе-Запад, Силистра, Тутракан, Фериботен терминал - Никопол, Видин-център и Видин-Юг.
В списъка на железопътните гари в страната, които държавата предстои да отстъпи на частен инвеститор за стопанисване са - Централната гара - Пловдив, Централна гара - София и жп гара "Подуяне", както и част от Централна железопътна гара Варна.
Обектите на железопътната инфраструктура включват основно приемното здание на съответната гара, сгради, съоръжения и прилежаща територия с обществено и търговско предназначение, уточниха от министерството на транспорта. Въпреки че голяма част от процедурите са стартирали, към момента заявения инвеститорски интерес към голяма част от обектите е ограничен. От министерството отчетоха, че през 2010 г. успешно е приключила процедурата за предоставяне на концесия на пристанищен терминал Видин-север и на Фериботния комплекс - Видин. На 20 август миналата година бе подписан концесионен договор с определения концесионер Параходство "Българско речно плаване".
В ход е и процедурата за предоставяне на концесия на пристанищен терминал "Росенец", част от пристанището за обществен транспорт с национално значение - Бургас. Всичко останало предстои. От пристанищата с най-голям шанс да се сдобие с нов собственик и така да "спаси" държавата, е пристанище Бургас.До месец-два ще приключи концесионната процедура за новия Терминал 2А на пристанището и това е добре, защото ведомството от доста време има сериозни проблеми по отношение на осигуряване дейността на това съоръжение. Още миналата година бе обявено, че бургаското пристанище е в критично финансово състояние и една от причините е именно Терминал 2А, който бе построен с 268 млн. лева заем от Япония. Съоръжението е за насипни товари и след фалита на
"Кремиковци" ползва едва 20 на сто от капацитета си. Единственото "спасение" за държавата е спешното привличане на частник. Сега от МТИТС прогнозират до месец-два най-много контейнерният терминал на порт Бургас да е концесиониран.
Това зависело от преговорите с Японската агенция за международно сътрудничество (ДЖАЙКА) и преценката доколко е изгоден отпуснатият за пристанището заем от Япония. Анализът ще реши съответно дали да се приеме втори транш на този заем, който е пряко обвързан с концесионната цена, коментира пред БТА осведомен източник от министерството. Най-голям шанс да се сдобият с частен оператор запознатите дават на дунавските пристанища, на първо място сред които е Русенското, тъй като интересът към тях традиционно е голям.
С летищата ще е по-трудно, признават от министерството. От тях приоритетни са все още тези в Русе и Стара Загора, които са в тежко икономическо положение. Концесионери се търсят за Пловдив и за карго терминалът на летище София, макар в плановете първоначално да не се предвиждаше отдаване под наем на летище София, тъй като то е на печалба. Засега няма яснота ще приеме ли транспортното министерство предложението на министър Симеон Дянков за отдаване на концесия на Терминал 1 на столичното летище, който е в доста лошо състояние и видимо изостава от новопостроения Терминал 2.Притиснат с въпрос във времето на парламентарния
контрол министър Александър Цветков преди седмица каза, че за строителството на модерна транспортна инфраструктура е необходимо време, дългосрочен подход и осигуряване на стабилни финансови потоци. Реализирането на инфраструктурни проекти чрез най-важния инструмент на публично-частното партньорство, а именно концесията било по думите му "възможност за създаване на условия за използване на опита на частния сектор в прилагането на иновации за развитието на транспортната инфраструктура".Това безспорно е така, остава само да чакаме, надявайки се това да не е безкрайно дълго.
Tweet |
|