АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Лихвите след промените в ЗПК
Потребителите не очакват промяна в общата цена на кредитите след влизане на промените в ЗПК от 23 юли т.г.
Какво показват резултатите от кратко проучване сред 182 абоната на MoitePari.bg, проведено в периода 14-18 юли 2014 г.
Негативно настроени са 40% от анкетираните по отношение мерки на кредиторите с оглед промените в ЗПК. Този процент анкетирани считат, че промените ще доведат до покачване на лихвите. Поравно са тези, които считат, че няма да има промяна в лихвите (21%) или пък те ще бъдат подобрени (20%). Очаквания за липса на промени както в лихвите, така и в потенциално нови такси имат 13% от анкетираните.
Негативни са и очакванията по отношение таксите по кредити. Анкетираните са категорични, че нови такси, непременно ще бъдат въведени от кредиторите. Това мнение споделят 70% от анкетираните. На противоположната позиция са 20% от анкетираните. Те са убедени, че ще отпаднат всички такси, въпреки общото очакване за обратното.
На база нагласите на анкетираните са любопитни отговорите им по отношение общата цена (ГПР) на кредитите след влизането в сила на ЗПК. Те са, че няма да има промяна, въпреки очакването за въвеждане на нови такси и очакването за повишаване на лихвите. Промяна в ГПР не очакват 46% от анкетираните. Негативно настроени са 26% от анкетираните, които очакват поскъпване на кредитите. Оптимистично (за поевтиняване) настроени са 24% от запитаните.
Каква е позицията за промените на АОНК? Ето тяхното мнение:
От 23 юли 2014 г. влизат в сила промените в Закона за потребителския кредит, които регламентират таван на годишния процент на разходите (ГПР) по заемите, в т.ч. и заемите, отпускани от членовете на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) - (Би енд Джи кредит ООД, с търговска марка Макс кредит; Изи Асет Мениджмънт АД; Кеш Кредит ЕАД; Кредисимо АД; Кредихелп ООД; Микро Кредит АД; Неткредит ООД и 4 Финанс ЕООД, с търговска марка Вивус.бг).
Пределът за ГПР налага промени при одобрението и отпускането на заемите. В процеса на адаптация приоритет на фирмите-членки на АОНК е съхраняването на ключовите предимства на нашите финансовите продукти, както и превенция на възможни неудобства и неясноти за потребителите.
Новата правна рамка ще промени облика на небанковото финансиране у нас както по отношение н потребителите, така и по отношение на финансовите институции, които ги предоставят. След 23 юли от потребителите се очаква да сключват допълнителни договори за застраховки, да предоставят като обезпечение гаранции и поръчители с добри доходи, както и да заплащат цената на услуги, които досега са били включвани в лихвата по краткосрочните кредити. Досега цената на всички тези услуги беше включвана в лихвата и таксите, формиращи крайния годишен процент на разходите. Занапред част от тях ще бъдат представяни отделно и за тях потребителите ще заплащат допълнително. Промяната в ЗПК няма да доведе до автоматично намаляване на цените на услугата бърз кредит, поради факта, че досегашните ценови равнища са пазарно обусловени в условията на конкуренция от близо 200 специализирани компании.
Във връзка с новите изисквания компаниите, членуващи в АОНК, уверяват своите клиенти, че те няма за заплащат по-висока цена за краткосрочните кредити. Крайната цена ще се формира както и досега – на пазарен, конкурентен принцип и при стремеж да се предостави най-доброто при възможно най-ниската цена. В този контекст, ние като Асоциация поемаме ангажимент към всеки потребител за прозрачност, като разясняваме детайлно новите условия и улесняваме клиентите при вземането на информирано решение. В същото време заявяваме готовността си за диалог с институциите като вярваме, че нашата експертиза ще бъде полезна за по-коректното и обективно прилагане на новите разпоредби.
Независимо от промените, членовете на АОНК сме убедени, че пазарът на краткосрочните кредити ще продължи да заема важно място във финансовата екосистема на страната. Компаниите-членки на Асоциацията ще работим за насърчаване на добрите практики в сектора, вкл. защита на правата на потребителите и лоялната конкуренция на пазара. АОНК вече заложи механизъм за саморегулация в бранша на основата на Етичен кодекс на организацията и предстои да изгради звено, което да приема жалби от потребителите.
Tweet |
|