EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Лобисти против тунел при Кресна

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Лобисти против тунел при Кресна

mail08:05 | 25.04.2014прегледи 2554 коментарикоментари 1


Проектът за изграждането на 15-километров тунел Крупник - Кресна на магистрала "Струма" да бъде преразгледан и да се търсят алтернативи на това трасе при спазване на всички еко и строителни изисквания и ефективност, предложиха на пресконференция в БТА представители на браншови организации в пътищата, пътната безопасност, строителството и УАСГ.
Специалистите предлагат към обявената обществена поръчка на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" да бъде добавен текст, който да позволи разглеждането и на анализите и разходите на трасето, предвидено от италиански консултант от 2001 г. Нашият интерес е най-икономично и ефективно да се прекара трасето, за да обслужва нуждите на обществото, каза Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.
Приетата през 2001 г. алтернатива от технико-икономически и екологичен аспект предвижда модернизация на съществуващото трасе за проектна скорост от 90 километра в час и разширяване на съществуващия път до четирилентов габарит. Защо след като цялата магистрала се изгражда на база на идейния проект на италианския консултант, където няма проекти за такива тунели, през 2014 г. единственият вариант за преминаване през Кресна се оказва този за "безкрайно скъпия и нереализируем тунел", се питат специалистите. Според представителите на бранша проектът за тунел е изключително скъп - 1,1 млрд.лева с тенденция да достигне 1,5 млрд.лева, обектът ще се строи близо
10 години, поддръжката му ще струва годишно на бюджета около 50 млн.лева и не е оправдан от гледна точка на очаквания трафик.
Освен това тунелът ще се строи в силно сеизмична зона и ще е потенциална цел за терористи, беше отбелязано на брифинга. Представители на екоорганизациите, които се включиха с въпроси в пресконференцията, изразиха тезата, че "гилдията на строителите и пътищарите" се противопоставя на тунела, защото нямало български фирми, които да се справят самостоятелно с проектирането и строителството на съоръжението - нещо, което признаха и самите браншовици. Еколозите попитаха дали браншът ще поеме отговорността от евентуална европейска наказателна процедура, в която ще се плаща цената на екологичните вреди, които според еколозите сега се нанасят от започналото строителството на магистралата, от увеличения трафик и от това, че ще трябва да се връщат парите за цялата магистрала. Проектът за лот 3 на магистралата се финансира по оперативна програма "Транспорт".

Изграждането на тунел в Кресненското дефиле за автомагистрала "Струма" е най-доброто решение засега. Това коментира изпълнителният директор на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти“ Асен Антов по повод алтернативното предложение на Строителната камара за строеж на виадукти, цитиран от БНР. Цялата проектирана отсечка преминава през екологично защитена зона по "Натура 2000“, припомни Антов. Дори осигуряването на междинен достъп за тунела също е изключително трудно, доколкото трябва да сме сигурни, че няма да бъдат засегнати местообитания, каквито там има буквално на всяка крачка, на различни видове. Така че проектът е изключително предизвикателен. По онова време страната пое ангажимент, че ще строи Лот 3 като приоритет през новия програмен период и именно като дълъг тунел.

Междувременно транспортният министър Данаил Папазов инспектира единия (от общо два) тунела, които се изграждат в рамките на лот 2 (Дупница – Благоевград). Проверката установи, че вече са положени и първите пластове асфалт на един от обектите на трасето – в близост до пътен възел Бобошево. Очаква се приключването на археологическите проучвания по част от обектите, за да може строителството да обхване цялото трасе.  По време на инспекцията на лот 4 (Сандански – Кулата) стана ясно, че се очаква по-голяма активизация от строителя по време на летните месеци.

Изпълнител на лот 2 е Консорциум „Струма-Лот 2“, а стойността на договора за строителство е близо 359 млн. лв. с ДДС. По лот 4 „Сандански – Кулата“ изпълнител е „Актор” АСД“, като договорът възлиза на над 67 млн. лв. с ДДС.

 


Тагове: тунел, АМ
 
Коментари
 
uzunov - 24-04-2014 г. 17:54:17

tunel pod SHIPKA e po-vajen

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg