АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Лобистко или популистко правителство?



Елица Стефанова
Озадачаващи изявления белязаха началото на новото българско правителство, дошло на власт с идеята да съживи българската икономика, да подкрепи бизнеса и да даде рамо на най-уязвимите в обществото.
Още в първите си минути на власт новото правителство пусна димка - преразглеждане на забраната за пушене в заведенията. Ще оставим противоречивите изказвания на новия здравен министър, както и, меко казано, неоснователните оплаквания на ресторантьорите от тази забрана. Социалните мрежи обаче и този път останаха верни на себе си и надушиха проблем. А той, пак според коментарите в интернет, може да има най-малко две измерения - отклоняване на вниманието поради липсата на истинска програма „Орешарски” или действия в полза на олигарсите.
Отвъд сложните връзки и някои недоказуеми хипотези, проверихме какво показват фактите. Каква е била годината, в която влезе в сила забраната за пушене, за Булгартабак и останалите играчи на българския пазар?
Реализираният обем цигарена продукция на Булгартабак холдинг АД на вътрешния пазар през 2012 г. е равен на обема, реализиран през 2011 г., въпреки влязлата през юни миналата година забрана за пушене на закрити обществени места. Това показва одитираният консолидиран отчет на дружеството, публикуван чрез БФБ-София. Холдингът отчита ръст на износа на тютюневи изделия от 38,4% на годишна база до 391 млн. лв. за 2012 г. Общите продажби се увеличават с 35,2% на годишна база до 501,5 млн. лв. През миналата година са осъществени първите износи на цигари за държави от Азия, Африка и Карибския регион. Компанията отчита 87,05 млн. лв. консолидирана печалба за 2012 г., спрямо 179 хил. лв. за 2011 г.
Миналата година ще се запомни и с още нещо. Булгартабак подаде заявка в Русия за пререгистриране на търговските си марки "Опал", "Ту-134", "Стюардеса", "БТ" и "Родопи", съобщи "РБК daily". Целта на този ход е повече от очевидна - връщане на позициите на руския пазар.
Увеличение на реализацията на вътрешния пазар за миналата година има на продукцията на двете дружества в групата София - БТ АД и Благоевград - БТ АД, които запазват и основните си дялове. Това става чрез популярните марки Victory, Tresor, Средец, Femina, Eva, Prestige, Melnik и др. Къде е насочен износът може да се види от доклад за дейността на София - БТ, публикуван на страницата на дружеството:
Големите конкуренти на Булгартабак холдинг са Philip Morris, BAT, Japan Tobacco и Imperial Tobacco и съответно марки като Winston, Karelia, Camel, LM и Dunhill.
Пазарът на тютюневи изделия традиционно е относително стабилен източник на приходи, защото слабо се влияе от текущата стопанска конюнктура върху потреблението и продажбите. В изследване на Industry Watch от началото на тази година се признава, че има свиване на продажбите на цигари с 3% до 4% след въвеждането на забраната за пушене. Но тук трябва да се отчете, че има и сезонни колебания, като летните месеци са характерни с повече пушене и съответно повече купени кутии цигари. Ако сравним със сходна ситуация в ЕС след въвеждането на забрана за пушене на обществени места, там продажбите на цигари падат с 4%-11% в месеците непосредствено след влизането на ограничението в действие. При това положение е твърде рано да се твърди, че една забрана е довела до каквито и да било изменения на пазара.
Всъщност истината е, че в условията на намалено потребление на цигари у нас, битката е за ценовия сегмент около 4,60 лв. В стремежа да се привлекат клиенти наблюдаваме заигравки с цените, без обаче особен ефект върху продажбите на евтини цигари. Резултатите по-скоро прокрадват съмнения, че всъщност всички компании понасят удара на контрабандата, а не на забраната за пушене.
Това говорят официалните цифри - показателите са добри, българската цигарена продукция разчита основно на износ, а приоритет са пазарите в Азия, Близкия изток, Русия... В този смисъл олеква тезата за претърпени загуби вследствие забраната за пушене на закрито и евентуални ползи от падането на забраната.
Относно другата хипотеза, че това е популистки ход на новия кабинет, тя се потвърждава и от първите решения на правителството, взети в сряда. Министерският съвет прие пакет от мерки в социалната сфера, които да бъдат реализирани през 2013. Целта е да бъдат подкрепени с допълнителни средства най-засегнатите от социално-икономическата криза групи. Това съобщи правителствената информационна служба. Предвидено е увеличаване на размера на еднократната целева помощ за ученици, записани в първи клас на държавно или общинско училище, за покриване на част от разходите в началото на учебната година от 150 лв. на 250 лв. Тази сума се отпуска на семействата, отговарящи на условията за социално подпомагане и не е променяна от 2008 г. С допълнителните средства ще бъдат подкрепени 45 000 деца. Промяната ще бъде официализирана с постановление на МС, което ще бъде прието до 19 юни т.г.
Втората мярка е свързана с разширяване на кръга на лицата, които имат право на достъп до целеви помощи за отопление за отоплителен сезон 2013/2014 г. Тя ще се реализира чрез увеличение на индивидуалните проценти средно с 11,29% за всички целеви групи, като се постига номинално увеличение на границата за достъп до целева помощ за отопление за всички групи в размер на 15 лв. За целта ще е необходима промяна в Наредба №РД-07-5 за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, която министърът на труда и социалната политика ще направи до 28 юни.
Третата мярка е решението на правителството при второто четене на законопроекта за бюджета на ДОО, внесен от народни представители, да подкрепи увеличението от 1 юли 2013 г., а не от 1 октомври, на размера на обезщетението за отглеждане на малко дете от 1 до 2 г. от 240 лв. на 310 лв.
Общите средства за финансиране на мерките през 2013 г. са в размер на 26,9 млн. лв. Те ще се осигурят чрез преструктуриране на разходите в рамките на утвърдените бюджети на ДОО и на МТСП.
На фона на тези решения повече от естествени са жестовете към пушачите. Според последно проучване на НЦИОМ 42% от пълнолетните българи са пушачи. По-голямата част от тях са мъже, на възраст между 30 и 49 години. В сложната политическа обстановка, в която всеки съюзник е добре дошъл, логично е да се направи жест към практически половината активни български граждани. Но дали сметката излиза отново е спорно - над 61 хиляди души се включиха към момента в гражданската петиция "Не на връщането на цигарения дим в заведенията" в интернет.
Такава е картината на повърхността. Както се казва, to be continued в очакване на развръзката.
*Групата Булгартабак включва Булгартабак – Холдинг АД, София-БТ АД, Благоевград-БТ АД, Булгартабак-Трейдинг АД, Булгартабак-Трейд ФЗКО, Дубай, Обединени Арабски Емирства, Асеновград-Табак АД, Хасково- Табак АД и Шумен-Табак АД.
Tweet |
|
Не на тютюнопушенета!