АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ловеч – сърце на автомобилната индустрия?
18:01 | 16.09.2010 6122 коментари 3
Явор Иванов
Община Ловеч и Индустриален клъстер „Електромобили" - ИКЕМ подписаха съвместно споразумение за развитие на електромобилната индустрия. Ловеч е лидер в реализирането на проекти, финансирани от ЕС, затова тя бе избрана от ИКЕМ за партньор при създаване на общинска стратегия, ползваща най-съвременните методи на енергопотребление и инфраструктура.Изграждането на зарядни станции, ползването на енергоспестяващи методи ще ускорят процеса на създаването на модела на т.н. "зелени общини". Сред целите, които партньорите си поставят е сключване на публично-частно партньорство и изготвяне на модел на „Зелена община", в която да се осигури изграждането на зарядни станции за електромобили, а за зареждането да се използва електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници.
Споразумението е за период от 2 години - от 2010 до 2012 г. и включва организиране и популяризиране на проекти в областта на производството, конверсията, енергийната, иновативна, научна и ресурсната обезпеченост на електромобилната промишленост на местно ниво. Ще бъде учреден Фонд за „Зелени индустрии", който да финансира инициативи и проекти на свързани с електромобилната индустрия предприятия.
Китайският гигант в село Баховица
Както е известно през първата половина на 2011 година ще бъдат готови първите коли, произведени от строящия се край Ловеч българо-китайски автомобилен завод. През есента на миналата година дружеството Litex Motors и най-големият китайски автомобилостроител Great Wall Motors подписаха договор за изграждане на завод, с производствен капацитет от 50 хил. автомобила годишно. Първият модел, който ще слезе от поточната линия ще бъде миниванът Coolbear. Освен него, още три модела на първата частна автомобилна компания в Китай вече получиха сертификат за продажба в Европа: седанът Florid, високопроходимият Hover 5 и пикапът Wingle. С тези четири модела Great Wall планира да започне инвазията си на европейския пазар.
Само месеци дели България от мечтата й да сглобява отново автомобили. Целта на китайския план е България да се превърне във входната врата на най-големия китайски автомобилен производител към пазара на ЕС. Сглобявани край Ловеч, автомобилите ще получат така ценният етикет „Направено в ЕС" и без утежняващи мита и такси ще бъдат достъпни за всяка една от останалите 26 страни членки на съюза.
Както е известно в първите дни на август започна изграждането на първото хале на завода в местността Корудере до ловешкото с. Баховица на площ от 429 526 кв. м са. Очакванията са през февруари 2011 г. първите 1000 автомобила да слязат от производствените линии. Първоначалната инвестиция е на стойност 80 млн. евро, но се планира в по-късен етап да надхвърли 300 млн. евро. В завода ще работят до 1800 души, като 400 от тях ще са високоспециализирани специалисти от Китай, Южна Корея, Япония, Германия и Италия.
Индустриален клъстер „Електромобили" направи първия BG електромобил Българската фирма ДИ ВЕН ООД, един от учредителите на Индустриален Клъстер "Електромобили" /ИКЕМ/ , представи първият български лекотоварен електромобил през май тази година. Електрическият транспортен кар модел ЕТК 021 от серията „PONY" е лекотоварен кар, задвижван от акумулаторни батерии. Това е много маневрено екологично чисто транспортно средство, предназначено за транспортиране на неголеми товари /до 1 т./ в градски условия. Електромобилът може да бъде използван за зареждане на магазини и щандове, за транспортиране на инструменти и материали от хора извършващи различен вид услуги по места в големия град.
Какво притежава Ловеч? Общината, която е средна за размерите на държавата, досега е привлякла не повече от 8 млн.евро преки инвестиции, но инвестицията в китайския завод за автомобили възлиза на първоначалните 80 млн. евро с перспектива тази цифра да стигне 300 млн.евро. Планира се също така европейският газопровод "Набуко" да преминава през общината, като трасето би трябвало да прекоси землищата на селата Александрово, Дренов, Слатина и Владиня.
Промишлеността в общината е основен отрасъл и тук се работят едни от известните компании в страната - най-големият производител на ръчни електроинструменти "Спарки Елтос" АД, "Балкан" АД, който произвежда управляеми и двигателни мостове и хидродинамични предаватели за кари, освен това е и най-мощният производител на велосипеди в България. При това точно в този завод са сглобявани леките автомобили "Фиат" и "Москвич". На територията на общината стопанска дейност развиват голям брой малки и средни предприятия, предимно в областта на търговията и услугите. Над 92% е делът на частните фирми. В тях са заети 64% от работещите. Висока е динамиката на навлизане и излизане на частни фирми на и от пазара. Всички предприятия, както и община Ловеч разполагат със свободни помещения и терени, които са подходящи за развиване на стопанска дейност. При проявен интерес от страна на инвеститори те могат да бъдат продавани или отдавани под наем. По-голяма част от тях са разположени в северната и източната промишлени зони на Ловеч, като са с добре изградена техническа инфраструктура - автомобилен и ж.п. път, водопровод, канализация, електрозахранване, телефонизация и газификация.
Накратко при повече усилия Ловеч може да измъкне под носа на много общини със самочувствие перспективата писта - автомобилостроител на България.
Tweet |
|
Коментари
boiko - 07-02-2011 г. 14:44:11
kade moje da se pita za rabota vatre vav samiq zavod bihtelimi kazali ako obi4ate molq!?
Daniel Ivanov Denchev - 14-12-2011 г. 09:50:53
Zdraveite,bih jelal da kandidadstvam za rabota.Az sam diplomiran machinen injener.Bihte li mi dali adres za vraska sas vas?
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg
хайде бе пичове, вас чакаме. да потеглим от електро "БАЛКАНЧЕ"!