АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Лот 3 на АМ "Струма" -2021 година
Търговете за цялостното строителство на лот 3 на АМ "Струма" ще бъда обявени през 2014 или най-късно до средата на 2015 година, стана ясно от изказване на Десислава Терзиева, министър на регионалната развитие на специално организиран дискусионен форум "Проектиране на пътната част на подучастъците на лот 3 на АМ „Струма". Цялостното изграждане на лот 3 е основен приоритет през програмен период 2014-2020 година, като за това са осигурени средства по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура". Терзиева обаче изрази съмнение дали тези средства ще са достатъчни за лот 3, тъй като най-трудният участък - Кресненското дефиле, с обща дължина 65 км има прогнозна цена от 1,7 млрд.лв. По бъдещото трасе са предвидени осем съвременни площадки за отдих, за бензиностанции и места за хранене ще бъдат отделени по 20 - 25 декара. Предвиждат се три хеликоптерни площадки, подходящи за спешна евакуация, обособен е и контролен център за обслужване на двата тунела на магистралата, където ще има машини за зимно поддържане, линейки, пожарни и камери за наблюдение. Центърът ще е на площ около 40 декара, ще бъде изграден между Крупник и Симитли.
Изграждането на третия лот е един от най-тежките и сложни инфраструктурни проекти, които са строени на територията на нашата страна, коментира и заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров по време на публичното обсъждане. „Проектът е съгласуван с редица европейски институции и повечето принципни въпроси вече са решени“, увири Петър Киров. По думите му, въпреки голямата стойност на тунела, който ще бъде изграден при Кресненското дефиле, на този етап не съществува друга алтернатива. „След завършването на този сложен инфраструктурен проект, той ще бъде гордост за пътното строителство на България“, допълни той.
В рамките на събитието бяха представени някои от техническите решения. Трасето ще бъде разделено на три подучастъка. Първият ще е Благоевград- Крупник и ще е с дължина от около 21 км. Два километра от тях ще бъдат тунел (наречен "Железница") с по две ленти във всяка посока. Цената на изпълнението ще бъде около 200 млн. лева.
Вторият подучастък е разделен на два подлота, единият, от които е най-тежкият и обхваща изграждането на тунел с обща дължина от над 15 км. Индикативната стойност на съоръжение е около 1.1 млрд. лв.
Третият подучастък от Кресна до Ново Делчево е наземен, като неговата дължина ще бъде около 23 км. Сумата за неговото изграждане е около 200 млн. лв.
Очаква се търговете за изпълнение по всички участъци да започнат най-късно до средата на следващата година. Проектът има одобрена апликационна форма, част от която е доклада по ОВОС и Оценката на съвместимостта с НАТУРА и ще се финансира по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г.
През февруари Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ обяви, че строителството на лот 3 от магистрала "Струма" от Благоевград до Сандански ще струва 1,7 млрд. лв.
Възлагането на обществената поръчка за проектиране и строителство започва от 1 юли т.г., а изграждането трябва да стартира през 2015 г. Според Националната компания лотът ще бъде завършен през 2021 г. С дължина 15,4 км тунелът до Кресна ще се нареди на трето място в Европа. Най-дълъг е Лаердал в Норвегия - 24,5 км, а след нето с почти 17 км е Сен Готар в Швейцария. Легендарният Мон Блан, който минава под Алпите и свързва Франция с Италия, е дълъг 11,6 км.
Лот 1 на АМ „Струма” е пуснат в експлоатация, а Лотове 2 и 4 са в процес на изграждане.
АМ "Струма" е с приблизителна дължина от 150 км, разделена на четири лота:
Лот 1, Долна Диканя до Дупница с дължина от 17 км; пуснат в експлоатация.
Лот 2, Дупница до Благоевград с дължина от 37 км; 2015 година – финал на строителството.
Лот 3, Благоевград до Сандански с дължина от 64 км;
Лот 4, Сандански до пресичането на гръцката граница при Кулата – с дължина от 15 км; 2014 година-пусков срок.
Tweet |
|