АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Л.Павлова:Вредно е отнемане пари от „Хемус” и „Марица”
10:00 | 29.03.2013 585 коментари 0
Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на Бойко Борисов, пред Агенция „Фокус” за последствията, които ще има за развитието на инфраструктура, след решението на правителството да пренасочи 20 млн. лева за магистрали към уязвимите групи в страната
Фокус:Г-жо Павлова, на днешното си заседание правителството одобри отпускането на над 40 млн. лева, които да бъдат предназначени за социални помощи за най-уязвимите групи на обществото. Половината от тези пари обаче ще бъдат за сметка на бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и по-точно за средствата, предназначени за изграждането на автомагистралите „Хемус” и „Марица”. Как бихте коментирали това решение на Министерски съвет?Лиляна Павлова: Това решение е очаквано, от гледна точка на ангажимента, който пое служебното правителство, а именно подпомагането с помощи на лица и семейства, които изпитват трудностите да погасят задълженията си за отопление, както и на лица и семейства, отглеждащи деца с трайни увреждания.
Голямата изненада за мен в негативна посока обаче е решението на правителството именно 50% или 20 млн. лева от отпуснатите помощи да бъдат за сметка на инвестициите в инфраструктура. Това е негативна изненада, но също така е и в разрез с поетия ангажимент от служебното правителство, че даването на тези помощи, няма да е за сметка на инфраструктура. Ако разгледаме отнетите 20 млн. лева., които са насочени за изграждането на големите автомагистрали „Хемус” и „Марица”, ще открием преки и косвени загуби за държавния бюджет, като това ще намали и реалния ефект от тези помощи. Нека да го обясним така – при известни инвестиции в строителство на инфраструктура, особено сега в пика на строителния сезон, големи фирми, които изграждат магистралите, предоставят работа на голям обем от работници. При това положение обаче фирмите няма да наемат необходимия брой работници, като дори ще освободят сегашните работници на обектите и това веднага означава поне 2000 – 3000 работници да останат без работа.
Най-малко 200 000 души – строителни работници и техните семейства ще останат без доходи и ще отидат и те на „опашката” за социални помощи.
Вследствие на решението на правителството са обезпокоителни и преките загуби за бюджета от акцизи, защото при една инвестиция в строителство на инфраструктура от 20 млн. лева, поне 2,5 млн. лева биха били директните приходи от акциз в държания бюджет – акциз от горива, и още поне 1,5 млн. лева ще са преките загуби от здравно и социално осигуряване на работниците. Тези средства, от своя страна са именно пари, които могат да бъдат предназначени и за пенсии, и за здравноосигуряване на заетите и на незаетите лица. Намаляването на средствата за инфраструктура ще доведе и до много косвени загуби като например намаляване на концесионни такси, както и намаляване на заетостта по концесии.
Това решение граничи с популизъм, от който всички ние трябва да бягаме и да бъдем внимателни. Трябва да ни е грижа за хората, но когато помагаш на един, това не трябва да е за сметка на друг. Аз съм много за подпомагането на всички, които са засегнати, но не и за сметка на други.
Фокус: По какъв начин ще се отрази това решение на определянето на отпуснатите европейски средства за следващия програмен период, които ще бъдат предназначени за изграждане на инфраструктура?
Лиляна Павлова: Пряко значение за следващата година няма да има. Важно е обаче да се отбележи, че един от засегнатите участъци е именно този от Шумен до Белокопитово. Срокът за изпълнение на този участък е именно до началото на летния сезон, но в предвид пренасочването на средствата този срок очевидно няма да бъде спазен. Второто направление беше за магистрала „Марица” в участъка, който също се изгражда със средства от държавния бюджет. В този участък предишното правителство беше пуснало само едно ляво платно, което освен , че беше много некачествено направено и нагънато цялото, нямаше и дясно платно. С инвестицията в този участък щеше да се повиши безопасността в района, което е изключително важно в предвид това, че от там минава целият транзитен трафик за България, включително и трафикът към Турция. Безопасност, сигурност и по-бързо придвижване, това щеше да е основен ефект от изграждането на магистрали, както и увеличаване на заетостта и откриване на нови работни места. Явно няма да се реализират. Добрата новина е, че средствата от еврофондовете, които са предназначени за инфраструктура, ще бъдат инвестирани, тъй като тези пари или отиват за инфраструктура или се връщат на Брюксел. Случаят е подобен на този, когато се говореше за спирането на ТЕЦ-ове и мини и както излязоха миньорите на протест, така могат да излязат на протест и служителите и фирмите, които са заети именно със строежа на магистрали. Виждам прекалено много рискове в решението на правителството. Солидарна съм с това да помогнем на лицата, които са социално слаби и се нуждаят от енергийни помощи. В никакъв случай,обаче не трябва да тези средства да са за сметка на други.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg