АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Лято 2010 – най-добър сезон от десетилетие
18:00 | 14.09.2010 2639 коментари 0
Милена Шиякова
Изключително добър летен сезон, отчетоха от туристическия бранш. Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация определи постигнатото като най-добър резултат от 10 години насам, което показва че секторът е улучил точната съставка на формулата за съотношение между цени и качество на предложените услуги.Румен Драганов, директор на Института за оценки и анализи в туризма подчерта за Economynews.bg , че не са малко хотелите, които през август са отчели заетост над 100%. Увеличеното търсене е доказателство за високия професионализъм на българския туризъм. Летният туристически сезон завърши много по-добре от очакванията на бранша, въпреки кризата. Миналата година, още при сключването на договорите, хотелиерите бяха принудени да направят значителни намаления в цените, както и да разработят по-гъвкави планове, които включват допълнителни услуги към пакетите. Лято 2010 бе сезонът на промоциите, но тази тактика доведе до успешен сезон в две направления. Първо - можем да се похвалим с голям брой доволни туристи и второ - създава добра база за развитие на сектора през 2011 година, категоричен е Драганов.
Туроператорите ще завишат цените с около 2.5% през следващата година, но това увеличение ще бъде на базата на постигнатото по-високо качество на услугите. Статистическите изчисления показват над 5.5 млн. чуждестранни туристи, които са избрали България през 2010 година и 1.7 млн. българи, избрали родината за своята почивка или екскурзия. Българският турист става все по-икономичен Въпреки положителните данни за развитието на сезона, от бранша открояват тенденция за посрещане на все по-икономични туристи. Статистиката регистрира 20% свиване на приходите в туризма поради по-ниските цени и по-ниския разход, който туристите правят по време на почивката си. Това означава по-малки харчове в ресторантите и по-малко заделени пари за атракции. Успоредно с това се наблюдава значително нарастване на уикенд пътуванията. Данък ДДС и сезон 2011 Няма да има увеличение на цените на туристическите пакети през следващата година заради повишената ставка ДДС. 5% от продажбите вече са извършени. Сключените външнотърговски договори съдържат клауза, която не позволява промяна на цената. Това означава, че завишеното ДДС, трябва да се покрие от хотелиерите, а не от туристите, коментира в интервю за Economynews.bg директорът на института за оценки и анализи в туризма Румен Драганов.
Освен това размерът на данъка не играе основна роля за формирането на цената по отношение на българския пазар. Стойността на туристическия пакет там се определя от пазара, а статистическите изчисления сочат 20% спад на българския туристически пазар през настоящата година.
Драганов не споделя мрачните прогнози за пагубни загуби и фалити на хотели. Ако ДДС ставката нарасне на 9%, каквито са последните прогнози, то сумата, която хотелиерите ще трябва да покрият е под 1 евро на нощувка. В последните години на пазара на туристически услуги наблюдаваме гъвкава политика от страна на хотелиерите при разработването и актуализирането на бизнес плановете, допълни Драганов. Също така сме свидетели на гъвкава банкова политика от страна на кредиторите. Предоговарят се условията по заемите, съставят се нови планове за разсрочване на задълженията, което води до стабилна финансова основа за развитие на сектора.
2010 година бе годината на истината за голяма част от хотелиерите в България, обяви Румен Драганов. Според него, в този период става категорично ясно, че всеки, който работи добре и е заложил на смислени и добре планирани инвестиции, отчита успех в края на летния туристически сезон.
Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин е категоричен, че промяната ще доведе единствено до уеднаквяване на цените за българи и чужденци и няма да създаде сериозно разместване на пластовете. В случай, че данъкът се фиксира на нива от 7-8%, няма да има никакви затруднения за бранша, допълни той. Рагин обяви, че в момента експерти от бранша и представители на МФ пресмятат какви ще бъдат финансовите резултати след уеднаквяването. Две седмици е времето, в което ще се водят дебати между двете страни, след което ще се седне на масата за договаряне на окончателната промяна, подчерта той и призова за много внимателен поглед от страна на държавата към туристическия сектор.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg