АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Магазините напускат моловете
Променливата обстановка и пониженото потребление продължават да влияят негативно върху пазара на търговски площи, забавяйки възстановяването на сегмента. През първото тримесечие активността на наемния пазар е умерена, с приблизително 8 200 кв. м новооткрити търговски площи в молове в страната, показва доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. В същото време много търговци се насочват към алтернативни формати и по-централни локации в по-голяма близост и удобство на клиентите си.
След трите вълни на пълно или частично затваряне на търговски площи търсенето на нови локации в моловете остава слабо и това повишава натиска върху наемните цени. Офертите за първокласни площи в търговските центрове в столицата в началото на 2021 г. са 35 евро/кв. м, отбелязвайки лек спад спрямо предходното тримесечие. В Пловдив наемните цени са около 25 евро/кв. м.
„Година след първия локдаун наемателите в молове продължават да търсят алтернативи и временни намаления, за да минимализират щетите от ограничителните мерки. През изминалата година търговските центрове бяха принудително затворени близо 100 дни, което се равнява на близо 30% от годишното им работно време. Утежняващо ситуацията обстоятелство е, че наемателите не работиха през декември който традиционно е най-силният месец заради коледното пазаруване“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Най-активни на пазара са компаниите за бързооборотни и спортни стоки, дрогериите и дискаунт магазините. Сред ключовите откривания за първото тримесечие на 2021 г. бяха Peek & Cloppenburg (3000 кв. м) в Sofia Ring Mall и Decathlon (650кв.м) с първи обект на търговска улица в центъра на София. Подобен формат е новост за бранда в България, но не и за веригата като цяло. Тя има редица успешни примери с такъв вид обекти в държави като Испания и Франция. Сходен е подходът на IKEA – като част от глобалната си стратегия компанията откри трети център за поръчки в страната. Обектът е със значително по-малки размери спрямо класическите магазини на веригата – едва 1200 кв. м и се намира в Mall of Sofia.
„Ограниченията на достъпа до търговските центрове постепенно измениха потребителските нагласи. Виждаме как наред с ритейл парковете, т.нар „кънвиниънс“ търговия е във възход. Клиентите търсят магазини в центровете на градовете или в гъсто населени жилищни райони. Освен, че пестят време, някои от тези обекти са удобно място за получаване на стоки, поръчани онлайн, особено в периоди на локдаун“, пояснява Иван Граматиков.
Ритейл парковете остават във фокуса на дивелопърите с 31 800 кв. м площи в процес на изграждане. Към началото на 2021 г. общият обем на сегмента достига 179 363 кв. м, концентриран в София и Пловдив. Ритейл паркове се налагат сред активно разрастващите се наематели и се приемат за добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове.
Tweet |
|