АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Македонски фирми губят от Гърция
Македонските компании са изгубили над 15 милиона евро от миналогодишните стачки в Гърция, тази година продължават да се трупат нови щети, а гръцкото ембарго от 90-те години е струвало на Македония над 1,2 милиарда долара, пише македонският в. "Дневник". Македонските бизнесмени от години търсят алтернатива за пристанището в Солун и подчертават нуждата от бързо изграждане на коридор 8, който води до българските и албанските пристанища, отбелязва вестникът.
Загубите от продължаващото 10 дни прекъсване на железопътните превози от Македония през Гърция заради преобърнати вагони все още се изчисляват, но по предварителни данни само македонските железници са изгубили 1,2 милиона евро, а щетите за македонските компании, използващи железопътен транспорт до солунското пристанище, за спедиторските компании и търговците тепърва ще бъдат смятани.
"Никой не знае кога ще се нормализира движението. Не знам дали в това има пръст политиката, или става дума за типично гръцкия мързел. На тях им трябват пет дни да решат от къде да почнат санирането", казва за "Дневник" Оливер Деркоски, директор на Македонски железници - транспорт.
Вестникът припомня, че тези проблеми съпътстват страната от обявяването на нейната независимост, когато Гърция наложи 20-месечна блокада (от февруари 1993 г. до октомври 1995 г.), костваща на Македония 62 милиона долара месечно, или общо 1,2 милиарда долара. В този период бяха съкратени 25 000 работници, или 7 процента от работещите. Като резултат от гръцкото ембарго брутният вътрешен продукт на Македония се сви с 15 процента. Според Световната банка преките щети през първите 3 месеца от ембаргото са възлизали на 660 милиона долара.От друга страна, македонските вносители и износители са много важни за солунското пристанище. След търговците от Северна Гърция пристанището има най-много клиенти от Македония, следвана от Сърбия и България. През миналата година 43,4 процента от общо 4,4 милиона тона обикновен товар на пристанището са били от или за Македония. Този процент постоянно се увеличава от 2008 г., когато е бил 32,4 на сто. Най-често с кораби се транспортират македонска стомана и фероникел.
Tweet |
|