АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Македонци - на ски, българи - по бизнес
Потенциалът на осеммилионния пазар в България определено не се използва от македонските компании. Ако лошите пътища не са ни проблем за ходене на ски и спа в България, тогава не би трябвало да бъдат проблем и за нашите мениджъри да укрепят своите бизнес връзки с българските си колеги, това пише македонското електронно издание Капитал, цитирано от агения Фокус.
Четвъртият по обем търговски партньор на Македония е България.
7 % или 31 000 македонски граждани миналата година са пътували служебно до България.
33 % или 119 558 българи миналата година са пътували служебно в Македония.
Една от най-проблемните точки на македонската икономика е износът. Търговският дефицит всяка година става все по-голям и по-голям, а ножицата между това, което внасяме, и това, което изнасяме, всяка година се разтоваря все повече и повече, в ущърб на македонския износ.
Обяснението на нашите директори - защо не увеличаваме износа, или защо изобщо не изнасяме своите стоки и услуги, най-често е, че няма къде, и че конкуренцията на който и да е пазар е прекалено голяма.
Това, че подобни обяснения не издържат, получава потвърждение от неизползвания потенциал на близкия български пазар.
Миналата година македонски компании са успели да направят износ за 285,4 милиона долара в България, а български компании са внесли в Македония стоки и услуги на стойност от 407,7 милиони долара.
Въпросът е - дали македонските компании изобщо са се потрудили повече да навлязат на този пазар.
Според данните на българската статистика - само 7 % или 424 хиляди македонски граждани са посетили България миналата година служебно, а всички останали - като туристи, по ски центровете и на море. Това показва, че желанието на македонските мениджъри да правят бизнес в осеммилионна България е неоправдано малко.
Ситуацията не подхожда на македонската общност, която постоянно иска помощ от държавата за улесняване на износа, за откриване на нови пазари. Преди седмици на срещата на Македонско-българската стопанска камара беше изтъкнато, че лошата инфраструктура е една от главните пречки за икономическо сътрудничество. Но основна стъпка трябва да е - по-доброто запознаване на компаниите и разглеждане на бизнес възможностите.
Tweet |
|
..."Македонци - на ски, българи - по бизнес ".....заглавието казва кой на какъв хал е.....