АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Марки като Zara съживиха търговските площи в София
Новите големи марки като тези от групата Индитекс - Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, брандове като New Yorker и др., реализираха рекордни обороти през първо тримесечие на 2010, което показва, че добрите марки с правилна търговска политика са желани и имат успешно бъдеще на българския пазар, коментира Сергей Койнов, управляващ партньор на агенция Forton International.
Стана ясно, че купувачите имат възможност да купуват, но в резултат на кризата са склонни да пазаруват повече масови и по-малко луксозни стоки. Това значително ускори развитието и на дискаунтърите през последната година, като тази тенденция най-вероятно ще се запази и през 2010 г.
370 000 кв.м. нови търговски проекти са в напреднал процес на изграждане или са вече изградени през 2010.
С растежа на икономиката можем да очакваме и по-голямо усвояване на нови офисни, търговски и индустриални площи, коментира още той.
Наемните нива в София се понижиха значително през 2009/2010 - средно с около 19% в офисите, с 12.5% в търговските центрове, с 40% по бул. Витоша, с 25% при индустриалните площи. В много от проектите могат да се договорят условия, които бяха немислими преди кризата. Ако икономиката ни поеме трайно в посока подобрение, можем да очакваме, че наемните нива в най-добрите проекти ще тръгнат нагоре. Поради тази причина сега е най-подходящото време за наемателите да договорят и подпишат дългосрочни договори за наем на изключително изгодни условия.
Предлагането на бизнес имоти е значително. В момента има 170 000 кв.м. съществуващи офис площи, които очакват своите наематели и около 300 000 кв.м. на краен етап на изграждане. Пазарът в момента е зависим от наемателите и техните желания и възможности за намиране на по-добър офис на по-добра локация при по-добри финансови параметри.
Около 32 000 кв.м. незаети логистични площи в София очакват своите наематели.
Поведението на предприемачите в жилищно строителство може да се приеме като знак за изтласкване от дъното. Първите сделки за терени с намерения за изграждане на нови жилищни сгради зарадваха не само собствениците на парцели, за които през последните две години кризата беше най-осезаема, но и банките, които в търсене на клиенти инвестират в ТВ реклами и подобряват ежеседмично параметрите по ипотечните си продукти. По данни на АДРЕС само през април огледите са нараснали с 23%, а реално сключените сделки – с 8%. Тенденцията към ръст на сделките, макар и на най-ниските ценови нива, е трайна през първите месеци на годината.
Като обобщение, на пазара на недвижими имоти съществува значително предлагане и достатъчно качествени проекти, които са добра предпоставка за привличане на големи инвеститори/наематели. Ценовите равнища са на практика на своя минимум. Ако макроикономическата среда се подобрява, както това се случи през април, бизнесът ще усети развитие и сигурност, които ще рефлектират положително върху търсенето. Със сигурност на такава новина ще реагират положително и чуждите инвеститори и можем да очакваме сделки и на инвестиционния пазар.
Tweet |
|