EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Медиини войни в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Медиини войни в България

mail18:30 | 24.05.2010прегледи 2382 коментарикоментари 0


Мира Лазарова
В България все още е модерно да се инвестира в създаване или купуване на медии. Последните скандали, на които аудиторията е свидетел, са свързани с взаимните нападки на Икономедия* и Нова българска медийна група**.
През последните месеци се засилиха слуховете, че немската група ВАЦ свива своето присъствие в Източна Европа, като възнамерява да прехвърли част от дейността си в Сърбия. Засега от централата на компанията в Германия се въздържат от коментари.
Според експерти напрежението на медийния пазар у нас е свързано с вероятната продажба на два някога тиражни всекидневника “24 часа” и “Труд”, собственост на ВАЦ. За такава възможност съобщи и bbc неотдавна.
Неофициално се твърди, че сред желаещите да купят въпросните издания са както Икономедия, така и Нова българска медийна група.
Войната всъщност се разпали, когато НБМГ се намеси агресивно на медийния пазар в условия на свиващи се рекламни приходи /30-38% според изчисленията на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) /  и спадащи тиражи  /30%/, като това създаде огромно напрежение в големите издателски групи Икономедия и ВАЦ.
Икономедия обвини НБМГ в тотално заграбване на огромни части от вестникарския пазар. В рамките на 18 месеца  с финансовата подкрепа на Кооперативна търговска банка за 63.3 млн. лева бяха погълнати вестниците на Блъсков, разпространителски фирми, дялове от печатница и т.н., а по-късно и различни регионални издания, телевизия, интернет медии. Основното обвинение е, че на практика тези инвестиции се правят с държавни средства от КТБ. Икономедия успя да привлече на своя страна и вестници от група на ВАЦ, които атакуват НБМГ в Комисията за защита на конкуренция с твърдението, че изданията се продават под тяхната фактическа себестойност.
НБМГ, която избяга всякаква публичност, преди десетина дни в официално съобщения, коментира, че инициатор на кампанията срещу тях е издателят на вестниците “Капитал” и “Дневник” Иво Прокопиев, определен като "затънал в дългове бизнесмен с твърде съмнителна репутация". Заради "клеветите и инсинуациите", уронващи "престижа и доброто й име", НБМГ завежда дело срещу “Икономедиа” и вестниците “Капитал” и “Дневник”.
Медийната индустрия както в Източна Европа така и в България и тази година ще преживеят тежки месеци. Според проучване, цитирано от BBC, разходите на бизнеса за реклама в медиите са се свили през 2009 с 21%  в ЦИЕ.
За 2010 ръст в рекламите може да се очаква на големи пазари като Полша, Чехия и Унгария, а за по-малки като румънския и българския спадът ще е от 15%. Дори Световното първенство по футбол едва ли ще промени картината в този регион, за да се стимулират рекламните кампании.

Телевизионният пазар
На практика след последните придобивания той е овладян от американската Central European Media Enterprises СМЕ /собственик на bTV/ и шведската Modern Times Group MTG AB /собственик на Нова телевизия/.

Пазарът се оформи в този вид през последните две години с покупките на Нова телевизия през лятото на 2008, като MTG плати за 100% от българския канал 620 млн. евро. Една малка подробност - по това време в управителния и надзорния съвети на групата фигурираха и руски предприемачи. През февруари 2010 Central European Media Enterprises (CME) закупи 100% дял от bTV за 400 млн., при искани 1.2 млрд. евро през лятото на 2008.

Според Георги Лозанов само БНТ може да бъде равностойна в така създадения пазар с бюджет в рамките на 60-80 млн.лева. Въпреки че държавната телевизия преживява сериозни трудности през последните месеци, тя си остава сериозна алтернатива на комерсиалните канали.

Впрочем двата големи частни канали също имат сериозни финансови проблеми през последната година. През 2009 CME  отчете намаляващи продажби на всичките пазари, на които присъства в ЦИЕ, като дори продаде подразделението си в Украйна за $300 млн. Но въпреки това през февруари купи bTV, след като през 2008 бе придобила 80% от Ring.bg  и Pro.bg  за 172 млн. долара.

Фактически bTV бе третата по големина сделка на телевизионния пазар в България и вероятно последната от такъв мащаб в близките години.
MTG, собственик на Нова телевизия, обяви в началото на година, че загубите за цялата 2009 са 300 млн.евро, като те са свързани с притежаваните от нея  Group’s Bulgarian broadcasting assets. Причините, които са  посочени за слабите резултати, са влошаване на икономическия и финансов климат, както и условията на рекламния пазар в страната. MTG обявя и загуби от 209 млн. шведски крони  в Словения. „Нашият бизнес в България се представи над очакванията ни по отношение увеличаване на зрителите и пазарния дял. Но негативните промени в средата, в която работим, отложиха планираното развитие на този бизнес и затова преоценяваме стойността на активите си. Отписванията не рефлектират върху цялостната финансова сила на групата", коментира в съобщение на компанията тогава Ханс-Холгер Албрехт, изпълнителен директор.
Горе долу по същото време CME от своя страна обяви, че в България пазарът може да поеме само двама, а не трима основни играчи, вероятно за това те се ориентираха към покупката на bTV. „bTV изостава значително от Нова и особено по отношение на специализираните канали на Нова, която предлага много по-конкурентни условия,” коментират медийни експерти, цитирани от анализ на агенция OTR Global. Те обаче очакват печалбата на CME през 2010 г. да се повиши благодарение на Световното първенство, докато други канали прогнозират продължаващ спад на печалбата. Доминиращите очаквания са за бавно възстановяване на пазара през 2010 г. „Настроени сме позитивно по отношение на втората половина на година, тъй като вече наблюдаваме леко съживяване на пазара,” допълват още работещи в медийната сфера.
Младокът blizoo
Въпреки трудният пазар и намаляващите приходи от реклама не липсват нови сделки в бранша. Фондът за дялови инвестиции EQT V плати 200 млн. евро за българските кабелни оператори "Евроком" и "Кейбълтел". В момента под новото име и бранд
blizoo иска да се превърне във водещ цифров телевизионен оператор и в най-големия широколентов Интернет доставчик в България. Компанията възнамерява да цифровизира повече от 80% от абонатите си в страната до 2012 г.
Стартирана е и новата услуга blizoo HD. Това е пакетна услуга, която включва над 150 канала цифрова телевизия и за първи път цели 10 HD канала. Така абонатите могат да гледат излъчваното от БНТ Световното първенство по футбол в Full HD формат в мрежата на blizoo. В пакета е включена и музикалната телевизия  Planeta HD с различно  от познатото съдържание, както и Eurosport HD, който излъчва ексклузивно тенис турнирите Ролан Гарос и US open, Тур дьо Франс. Другите HD програми в пакета са Discovery Showcase HD, National Geographic HD и History HD, Luxe TV – канал за луксозната страна на животa, Premium Digital Full HD с хитове на холивудските студия и лидерът в модният свят - Fashion TV HD. Десетата програма в пакета e Food Network HD – с вълнуващи кулинарни шоута и реалити програми.


*Икономедия е издател на в.”Дневник”, в.”Капитал” и други.
** Нова българска медийна група" (НБМГ), чийто собственик е Ирена Кръстева издава вестниците Телеграф, Монитор, Политика, телевизия bbt и други.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044