АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Между песимизъм и оптимизъм за Лято 2023
Над 1 млн. са регистрациите на туристи в местата за настаняване в България, отчетени в Единната система за туристическа информация за периода 1 юни - 2 юли тази година, което е ръст с близо 7 на сто спрямо същия период на 2022 г. Това каза в интервю за БТА заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева.
За този период се отчита спад на регистрациите на български граждани от 5 на сто, но според заместник-министъра това е малко намаление, като става дума за 525 000 регистрации за периода 1 юни - 2 юли при 553 000 за същия период на 2022 г.
Очакванията на Министерството са резултатите за вътрешния туризъм това лято вероятно да бъдат аналогични на предпандемичната 2019 г. Сред обясненията за сегашния спад е засилването на интереса на българите да почиват лятото в чужбина след ковид ограниченията, който набира скорост от миналата година, коментира Ирена Георгиева.
При чуждестранните гостувания се отчита ръст. Регистрациите от чужбина в местата за настаняване в страната са повече от 530 000 за периода 1 юни - 2 юли при 433 000 за същия период на 2022 г. Заместник-министър Георгиева подчерта, че в тези данни не са включени украинските граждани.
Данните не могат да се съпоставят с тези през добрата за българския туризъм 2019 г., защото Единната система за туристическа информация започва да работи от октомври същата година, напомни Георгиева.
Пристиганията по летища
На Летище Бургас през юни тази година спрямо същия месец на 2019 г. се отчитат данни за пазари, от които са пристигнали повече пътници. Сред тях е Полша - с ръст от 23 на сто, Словакия - 13 на сто, Швеция - 9 на сто. При двата най-важни пазара на България обаче се отчита възстановяване едва 57 на сто за Великобритания и 53 процента за Германия.
На Летище Варна също се отчитат пазари, от които са пристигнали повече туристи този юни спрямо същия месец на 2019 г. Например от Чехия гостите са били със 17 на сто повече, а от Великобритания - с 2 на сто. Възстановяването на пътникопотока от Полша спрямо 2019 г. обаче е 85 на сто, а от Германия - 80 процента.
Притесненията на туристическия бранш основно са за Северното Черноморие, посочи заместник-министър Георгиева.
За германския пазар Ирена Георгиева напомни за прогнозите на туристическото ни аташе там и изтъкна, че въпреки отчетената предпазливост в късните записвания към морски почивки у нас (каквито има и за пазар Великобритания), има интерес за отдих във вътрешността на България и към специализираните видове туризъм. Георгиева припомни, че очакванията за Германия са за минимален ръст между 2 и 5 процента.
Във връзка с това тя изтъкна, че не може да се каже, че страховете на туристите са свързани основно с разлива на язовира "Нова Каховка" в Украйна. Тенденцията на германския пазар се наблюдаваше и предходната година, напомни заместник-министърът и допълни, че е възможно да става дума за промяна на нагласата на германските туристи след ковид пандемията.
Това, което държавата може да направи, е да налага образа на България като сигурна дестинация, в която съотношението качество-цена е оптимално, каза Георгиева и посочи, че такъв подход много помага и на полския пазар. Тя уточни, че рекламните кампании - маркетинговият микс по различните канали, за възможностите за туризъм и във вътрешността на страната не са спирали, а идеята чрез туроператорите да се рекламира България се нуждае от прецизиране от гледна точка на Закона за обществените поръчки, защото това финансиране се предвижда да е с бюджетни средства.
За страховете и проблемите
Непрекъснатото говорене само за проблемите по морето очевидно чисто психологически не влияе върху желанието ни да тръгнем на почивка там, вероятно има и атака срещу страната ни, коментира заместник-министър Георгиева. Тя напомни, че през 2019 г. отново имаше опасения за успеха на летния сезон, като тогава ведомството, в партньорство с медия, предприе кампанията "Родното море не е демоде!".
Отговорът на страховете е свързан и със засилването на рекламата. За това лято обаче не се очаква да се усети ефектът от предложението за промени в Закона за обществените поръчки, с които се облекчава рекламирането на страната ни в социалните медии, но пък е възможност за реклама на специализираните видове туризъм, които допълват портфолиото на ваканционния туризъм. Добрите практики, които медиите могат да популяризират, също биха помогнали за засилване на желанието на туристите за лятна почивка на българското Черноморие, допълни Георгиева.
Песимистичните и оптимистичните сценарии за Лято 2023 г.
При най-песимистичния сценарий се надяваме да достигнем 4 млн. регистрации на туристи за този летен сезон при 4,6 млн. за лятото на 2019 г., коментира заместник-министър Георгиева.
Въпреки това оставаме оптимисти, че можем да достигнем летните регистрации от 2019 г. въпреки непредвидената ситуация с язовир "Нова Каховка" в Украйна, допълни тя. Георгиева напомни, че почивките през летния сезон не са само на морето, а през последните години се наблюдава тенденция на увеличаване на регистрациите и във вътрешността на страната.
Разплащанията с хотелиерите
Голяма част от недоплатените суми на хотелиерите, настанили украински бежанци, по втора програмата "15 лева" - 10 лева за нощувка и 5 лева за храна за периода 1 юни 2022 г. - 15 ноември 2022 г., се дължи на това, че не са изплатени парите за храна, каза заместник-министърът.
Списъкът с хотелите, на които се дължи доплащането за изхранване, е готов, процедира се решение на Министерския съвет за изплащане на сумите, каза заместник-министърът. Тя допълни, че "Албена" АД, чийто представител на едно от заседанията на ресорната комисия в НС съобщи, че дружеството очаква от държава 500 000 лева по програмата за украинските бежанци, е в този списък, каза Георгиева.
Правителството удължи срока на действащата Програма за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с временна закрила в Република България до 30 септември 2023 г. Според решението, хотелиерите ще продължат да получават 15 лева на ден на човек за настаняване, но се очаква в рамките на удължената Програма да бъдат разработени и ефективни интеграционни мерки.
Tweet |
|