АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Междуфирмите задължения - има ли лечение?
Тенденцията на увеличение на задълженията на предприятията от нефинансовия сектор на икономиката продължава. В края на 2011 г. те надхвърлиха 163 млрд.лв. В сравнение с 2005 г. са по-големи с над 96 млрд. лева или 2,5 пъти. Спрямо 2010 г. прирастът е над 5 млрд. лева, което е 3,3 %.Това съобщи Българска стопанска камара днес.
Какви са основните изводи:
1.За разлика от останалите страни в ЕС, България има малък държавен дълг (17% от БВП), но огромен и непрекъснато нарастващ корпоративен дълг (227% от БВП), което блокира растежа на икономиката. Това означава, че негативите и тежестта на икономическата криза е прехвърлена основно върху реалния бизнес, който е заложник на фискалната стабилност на макрониво.
2.Структурните деформации в икономиката все още не са преодолени и задълженията продължават да растат. Задълженията надхвърлиха 163 млрд.лева, което е с 5,2 млрд. лв. (3,3%) повече спрямо 2010 г. Свиването на инвестициите с над 3,4 млрд. лв. за периода 2009-2011 г. е съществен фактор и индикатор за лошото здраве на икономиката.
3.През 2011г. отново е най-голямо увеличението на междуфирмените задължения, които достигнаха 107.7 млрд.лева и са с 3,306 млрд.лв. (3,2%) повече в сравнение с 2010 г. На междуфирмената задлъжнялост се пада две-трети от прираста на задлъжнялостта на нефинансовите предприятия през 2011 година.
Задълженията към предприятията в група и към свързани и асоциирани предприятия спрямо 2010 г. са повече с 1,426 млрд.лв.(3,8%), а към доставчици – с 437 млн.лв. (1,4%). Това показва, че финансовото състояние на по-голямата част от предприятията продължава да се влошава и в условията на свитата им производствена активност, поради кризата, те нямат достатъчно средства да изплащат навреме разходите си за суровини, материали, услуги и др.
4.Продължиха да се увеличават задълженията на предприятията и към финансовите институции. Увеличението им е с 2,262 млрд. лева (4,9%). Прирастът е само от заеми с краткосрочен характер, свързани с текуща производствена дейност, които се увеличават с 3,421 млрд. (23,7%). Влошените финансови резултатите на предприятията и обезценяването на обезпеченията доведе до затягането на банковите условия за дългосрочно финансиране, а оттам – до спад в инвестициите. Незначителното намаление на лихвените проценти в последните месеци е точна индикация за влошена бизнес среда и повишен риск в икономиката.
5.Продължи увеличението на задълженията към персонала от нередовно изплащане на заплати. В сравнение с 2010 г. те са повече с 42 млн.лв.(2,2%), а за осигуровките – с 69 млн.лв. (7,3%).
6.Намаление на данъчните задължения. В края на 2011 г. те са 3,5 млрд.лева. В сравнение с края на 2010 г. намалението е с 487 млн.лева (-12,1%).
7.Държавата и общините и през 2011 г. продължиха да генерират междуфирмени задължения, но в по-малка степен в сравнение с 2010 г. Балансите на нефинансовите предприятия към 31.12.2011 г. показват, че от ведомства, държавни и общински предприятия имат вземания за изпълнени, но неразплатени поръчки, на стойност 440 млн. лв. Данъците за възстановяване са 1,8 млрд.лв. Тази сума съставлява 2% от междуфирмената задлъжнялост на нефинансовите предприятия към края на 2011 г.
В края на 2011 г. просрочените задължения на държавата са в размер на 377 млн.лв., от които 170 млн.лв. на държавния бюджет и 207 млн.лв. на общините. Към 30.09.2012 г. задълженията на държавата са в размер намаляват до 287 млн.лв., от които 111 млн.лв. от държавния бюджет и 176 млн.лв. от общините.
Независимо от преодоляването на тенденцията на ръст на задълженията на държавата и общините към бизнеса с различни инструменти, вкл. с определен дисконт, размерът на тези задължения е много висок, особено в сравнение с периода 2005-2008 г. Забелязва се и структурна промяна с нарастване дела на задълженията на общините, което е част от намалението на ликвидността в държавните институции.
•Задлъжнялостта запазва високи нива и през 2012 г., според данните от традиционната годишна анкета на БСК сред членовете на камарата „2012 г. през погледа на бизнеса“. 79% от анкетираните декларират, че имат просрочени несъбрани вземания от контрагенти, половината от които са други частни търговски дружества. 19% от просрочените дългове са от фирми с преобладаваща държавна и общинска собственост. Другите големи длъжници на бизнеса са общинските администрации (16% от случаите) и централната държавна администрация (също 16%). В една-трета от случаите (32%) просрочието е за повече от 1 година, 28% - за период от 2-3 месеца, 26% - за период 6-12 месеца, 14% - до 1 месец.
•Очертаващата се стагнация в развитието на икономиката, намаляващите продажби на вътрешния пазар и затрудненият достъп до финансиране няма да създават условия за намаляване задлъжнялостта на предприятията.
•Влияние върху финансовото им състояние ще оказва и постепенното намаление на износа като фактор за икономически растеж на страната.
•Нарастването на броя на фалитите, както и на случаите с фактическа неплатежоспособност, бавните процедури по несъстоятелност, влошаващото се обслужване на кредитите, ще водят до нарастване на задлъжнялостта.
Предложения за преодоляване на проблема със задлъжнялостта:
1.Промени в законодателството в посока:
1)Ускоряване на процедурите по несъстоятелност;
2)Ликвидиране на възможността за обявяване в несъстоятелност със задна дата;
3)Забрана за обявяване на обществени поръчки със забавено плащане;
4)Коректно транспониране на Директива 2000/35/ЕО относно борбата със забавяне на плащане по търговски сделки.
5)Приватизация на дейността по връчване на призовки.
2.Цялостно преструктуриране на тарифите за правораздаване, нотариални услуги и за дейността на съдия-изпълнителите.
3.Изграждане на клирингова къща за изчистване на междуфирмени задължения (вкл. с възможности за факторинг) с капитал, предоставен: 1. От Държавния бюджет; 2. От банките; или 3. На основата на публично-частно партньорство.
4.Изграждане на публичен регистър за дължимите ДДС и акцизи и въвеждане на „Златна книга на данъкоплатците“ с възможност за възстановяване на ДДС и акцизи в рамките на 7 дни.
5.Преглед на изпълнението на антикризисната програма в частта „данъчна ваканция“.
6.Въвеждане на задължително публикуване в единен публичен онлайн-регистър на:
1)Всички такси, тарифи и лихвени условия на банковата система;
2)Всички тарифи и условия по застрахователни операции.
7.Сключване на арбитражни клаузи в търговските договори, с финансови застрахователни и публични институции, вкл. по обществени поръчки, с цел бързо решаване на търговски спорове.
Tweet |
|