АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Мерки за по-безопасни пътища
Новите технологии помагат за намаляването на смъртните случаи при пътни произшествия. През последните 20 години броят на загиналите в ЕС е намалял повече от два пъти, като сега средно 49 души на един милион души в ЕС умират при пътни инциденти. България обаче е с втория най-лош резултат в ЕС с 96 смъртни случая на един милион души.
Спадът на смъртните случаи на пътя се забавя в последните години, което налага нови мерки за подобряване на безопасността. На пленарната си сесия в началото на март Европейският парламент даде съгласие за законодателни промени, които ще направят задължително наличието в новите автомобили на различни системи за безопасност.
Предложението цели да адаптира съществуващите правила към измененията на пазара - сред новите фактори са технологичният прогрес, застаряването на населението, появата на електронни устройства, които разсейват водачите, и растящият брой колоездачи и пешеходци по пътищата.
Какво се променя?
Съгласно подкрепените текстове всички нови превозни средства, които се продават на европейския пазар, ще трябва да разполагат с набор от технологии:
• интелигентна система за регулиране на скоростта, която сигнализира на водача при превишаване на ограниченията за скоростта чрез лека вибрация на педала за ускоряване
• система за наблюдение на сънливостта и вниманието на водача, която предупреждава в случай на необходимост
• система за предупреждаване при разсейване на вниманието, която обръща внимание на водача за нуждата да следи пътната ситуация
• авариен стоп-сигнал, който дава информация на водачите зад превозното средство при внезапно спиране
• система за разпознаване на опасности при заден ход, която цели да избегне сблъсъци с хора и предмети при движение назад с помощта на камера или монитор
• система за следене на налягането на гумите, която да сигнализира на водача при загуба на налягане
• система, позволяваща инсталацията на блокиращо устройство за предотвратяване на шофиране при употреба на алкохол
• устройство за записване на данни от инциденти с цел регистрация на данни преди, по време на и след пътно произшествие
Освен това леките автомобили и лекотоварните камиони ще трябва да имат системи за аварийно спиране и предупредителни системи при напускане на пътната лента (тези технологии са вече задължителни за тежките камиони).
Тежкотоварните камиони и автобусите пък ще трябва да имат системи, които могат да разпознават уязвими участници в пътното движение, намиращи се в близост до предната част или страната откъм тротоара, и да отправят предупреждение на водача или да избягват сблъсък с такива хора.
Всички тези технологии ще помогнат на водачите да привикнат към ползване на системи за автономно движение на автомобилите и ще направят по-лесен прехода към автономни коли.
Парламентът ще трябва да постигне съгласие със Съвета по окончателните текстове, преди правилата да влязат в сила.
Пътни произшествия в ЕС: данни към 2017 г.
Между 2001 и 2017 г. броят на смъртните случаи в ЕС вследствие на пътни произшествия е намалял с 57,5% Около 95% от произшествията се дължат на човешка грешка Около 46% от жертвите са пътували в автомобил Други 46% от жертвите са били уязвими участници в движението - пешеходци (21%), мотоциклетисти (14%), велосипедисти (8%) и водачи на мотопеди (3%) Страните с най-малко жертви спрямо броя на населението са Швеция, Великобритания и Нидерландия Страните с най-много жертви спрямо броя на населението са Румъния, България и Хърватия Най-голям брой хора загиват на селски пътища (55%), жертвите в градски райони са 37%, а 8% са загинали на междуградски пътища Почти 14% от загиналите са хора на възраст между 18 и 24 г., при положение че техният дял в общото население в ЕС е само 8% Поради демографски причини делът на жертвите на възраст над 65 г. нараства от 22% през 2010 г. на 27% през 2017 г. На пътя загиват много повече мъже (76% от жертвите), отколкото жени (24%)Tweet |
|