EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Метрото - новото чудо на столицата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Метрото - новото чудо на столицата

mail10:00 | 09.09.2012прегледи 5858 коментарикоментари 4


Ива Стойкова 
обновена: 9.09.2012г.

31 август, 2012 г., точно в 14.00 ч. вратите на метростанция Сердика ІІ се отвориха за пътници. Няколко минути по-късно десетките събрали се граждани бурно аплодираха пристигането на първия влак по новата линия 2, идващ от Обеля и пътуващ за Лозенец. И така около 40 г. след първите проучвания за изграждането на метро, столицата разполага с общо 31 км метролинии и 27 метростанции.
Трескава подготовка предшестваше официалното откриване, още повече, че у нас специално за това пристигна председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу. По думите му, метрото е пример за интегриране на всички транспортни системи в един град. По-малко замарсяване, докосване до миналото на града, благодарение на археологическите разкопки на метростанция „Сердика”, разширяване и обновяване на съпътстващата инфраструктура и 500 нови работни места – това е част от равносметката.
Пускането на метрото обаче не беше прието еднозначно. Като неудобно и неефективно го определиха гражданските инициативи "Метро за гражданите", "Нов устройствен план" и "Граждани за София". На нарочна пресконференция вчера техният представител Димитър Димитров посъветва да не се изграждат само трасета и диаметри, а правилно ситуирани станции.
Иначе, буквално часове преди крайния срок се облагородяваше средата около станция „Европейски съюз”. Вероятно става дума за допълнително нареждане, защото цялостната рехабилитация на бул. „Черни връх” беше приключила отдавна. Тази седмица бяха докарани допълнителни плочки и наново плъзнаха работници, които трябваше да се справят в срок. Високопоставената визита на Барозу може би е причината, тъй като в предишния си вид единият от подлезите на кръстовището при метростанцията (при хотел „Хемус” и Сити Център София) граничеше с неугледна мръсна градинка, превърнала се в свърталище на бездомни кучета и съмнителни типове.

Днес настилките са подменени, храстите и дърветата - подрязани. Бяха засадени цветя, а булевардът - измит. Впрочем местата около всичките метростанции от втория метродиаметър заживяха нов живот. Особено видно е това за занемареното пространство около НДК. Изцяло ремонтираният подлез е гледка, която гали окото. Същото се отнася и за частта от бул. „Витоша”, където бяха изградени входове за метрото. Безспорно, най-интригуващо е подземието на „Сердика”, където част от историческото наследство бе затворено в стъклени витрини, а друга ще съжителства в непосредствена близост и видимост с гражданите.

Истинската „звезда” днес е станцията, която първоначално се казваше „Св. Наум” (дори табелките бяха поставени). Тя беше преименувана на „Европейски съюз” в чест на евросредствата, с които бе построена. В интерес на истината трябва да отбележим, а и старите софиянци знаят отлично, че точно този участък на метрото е готов от 30-тина години.
Сегашната станция „Европейски съюз” е завършена на етап „груб строеж” през 1981 г. с помощта на строителни войски. Любопитен факт е, че първата копка е направена от Тодор Живков. Ето как е изглеждала една от първите схеми на метрото.

Схема на метрото 1981 г., автор К. Каменов:

Първите проучвания и планове за строителство на подземен транспорт в столицата са осъществени още в края на 1960-те години. През 1972 г. Министерският съвет одобрява Технико-икономически доклад, а през 1973 г. е създадена специализираната проектантска организация „Метропроект“. През 1974 г. въз основа на Технико-икономическия доклад с решение на Изпълнителния комитет на Столичния народен съвет е приета Генерална схема за развитие на линиите на метрото, съгласно която метромрежата ще се състои от 3 метродиаметъра с обща дължина 52 км, 47 метростанции и средно разстояние между тях 1100 м.

Метродиаметрите по първата Генерална схема са следните:

Първи диаметър (Линия 1): ж.к. „Обеля“ - ж.к. „Младост“
Втори диаметър (Линия 2): кв. Хладилника - кв. Илиянци
Трети диаметър (Линия 3): ж.к. „Овча купел“ - ж.к. „Васил Левски“.

Според тази схема, след днешната станция „Сердика“ трасето на Първи метродиаметър е трябвало да продължи по бул. „Дундуков“, а след СУ „Св. Климент Охридски“ по бул. „Цариградско шосе“ (тогава бул. „В. И. Ленин“). Изменението на трасето става през 1993 г.
През 1975 г. Държавното стопанско обединение „Хидрострой“ е определено за главен изпълнител на метрото. В рамките на предприятието е създадена специализирана строителна организация „Метрострой“, която през 1980-те години се обособява в самостоятелна фирма. През 1989 г. „Метрострой“ е преобразуван в общинска фирма и просъществува до 1999 г., когато е обявен в ликвидация поради тежко финансово състояние. През 1975 г. е създадена дирекция „Метрополитен“ към Столична община, сега общинска фирма „Метрополитен“ ЕАД. След 1990 г. фирма „Метропроект“ е преобразувана в общинско дружество („Метропроект“ ООД), приватизирано през 2000 г. Още 8 години са нужни, за да се пусне първият участък от първия радиус на първи метродиаметър. Станциите са 5, а дължината и е едва 6,5 км. Ключовата станция „Сердика” е в експлоатация от 2000 г. Нови 9 години трябват, за да тръгне без прекъсване Първи метродиаметър - от Обеля до Младост. Тази година бяха официално открити още две станции в Младост. И целият Втори метродиаметър.

Метрото ще доведе със себе си и поскъпване на картите за градски транспорт. От 1 септември цените за 1 месец са:

Персонализирана карта (по ЕГН) - 35 лв.
Неперсонализирана карта (може да се ползва от много хора) - 42 лв.
Семейни пакети (родители+деца) - 60 и 70 лв.
 

Дали иронично, или съвсем съзнателно, гореспоменатият НПО-представител се обяви за безплатно пътуване с подземната железница. Такава практика по света не е известна, но според изчисленията на Димитър Димитров метрото може да се издържа от наемите на обектите на негова територия, които той очаква да генерират приходи от около 6 млн. лева.

снимки:EconomyNews.bg


Тагове: София, метро
 
Коментари
 
цоко - 31-08-2012 г. 11:35:35

А,за другаря Димитров,просто нямам думи-малоумието няма граници !

Бате Гойко - 02-09-2012 г. 16:37:56

Абе кво ми дреме за метрото на софия ..... Само софия ли е България ??? Нека кажат какво направиха за останалите градове ??? Ама няма какво да кажат освен едно голямо НИЩО...Да не говорим за СЕВЕРОЗАПАДНАЛА България..Плюс това имаме и представител от тази част на България и то доста "голям представител"...., но уви пак нищо

Pesho - 11-09-2012 г. 13:46:01

Ей жестоко е това правителство... И аз съм от София и мога смело да заявя,че вместо да става по-добре, става много по-зле! Какво ще ядат хората, като мен? На Бойко ... магистралите..? метрото? Какво,като има метро,което не мога да си го позволя?! В България има 3.5 млн. посетители на морето, а в София метро правят и какво..? Ако ще влагаш, то трябва да е в държавата! А не в най-голямото "село"!

Милена - 13-09-2012 г. 19:12:43

Днес изпробвах софийското метро и се просълзих от гордост и щастие. Ползвала съм многократно метро във Франкфурт, Лондон, Ню Йорк, Париж. Твърдо мога да заявя, че имаме едни от най-красивите метростанции. Много е лесно да се ориентираш и спестяваш часове надземно висене по задръствания. Да не говорим за цената на билетче от 1 лв. , сравнена с 4,5 паунда (11 лева) в Лондон. Пожелавам на всички черногледи и злонамерени хейтъри поне капка обективност, за да виждат хубавото, което се случва около нас, а не само да плюят и злобеят.

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg