АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Миграция и по-добро управление на границите
12:02 | 17.10.2023 515 коментари 0
Европейският съюз се стреми да овладее наплива на нередовни мигранти, като засилва проверките на границите си, подобрява начина на посрещане на новопристигнали и създава условия за ефективно връщане на нередовни мигранти.
Полагат се усилия и за улесняване на легалните начини за трудова миграция, както и за по-ускорено разглеждане на исковете за убежище.
Научете повече за отговора на ЕС на миграционния натиск.
Полагат се усилия и за улесняване на легалните начини за трудова миграция, както и за по-ускорено разглеждане на исковете за убежище.
Научете повече за отговора на ЕС на миграционния натиск.
Какво представлява нередовната миграция
Нередовната миграция е придвижването на хора от страни извън ЕС към страни в ЕС, без те да се съобразяват със законовите изисквания за влизане, пребиваване или жителство в страните от ЕС.
Незаконни пресичания на границите за влизане в ЕС
През 2015 г. агенцията на ЕС за граничен контрол Фронтекс регистрира рекорден брой от 1,8 милиона незаконни пресичания на външните граници на ЕС. Оттогава незаконните пресичания на граници са намалели значително и през 2021 г. около 140 000 души са влезли в ЕС нелегално.
Намалението се дължи на няколко фактора – засилване на мерките за граничен контрол, по-добро сътрудничество между страните в ЕС и намаляване на броя на хората, бягащи от зони на конфликт.
Открийте повече данни за имиграцията в ЕС.
По-строг контрол на външните граници и засилена сигурност
В резолюция от април 2016 г. депутатите обвързаха свободата на движение в Шенгенското пространство с нуждата от засилени проверки на външните граници.Систематични проверки на всички на външните граници
През април 2017 г. бяха одобрени систематични проверки на всички, които влизат в границите на ЕС, включително на европейските граждани. Парламентът подкрепи през октомври 2017 г. изграждането на обща електронна система за регистрация на всички хора от страни извън ЕС ускоряване на проверките на външните граници.Проверки на пътници от страни, които не се нуждаят от визи за влизане в ЕС Европейската система за информация за пътуванията и разрешаването им (ETIAS) изисква пътниците, които не се нуждаят от визи, да получат предварително разрешение по електронен път за пътуване до ЕС.
Това разрешение е валидно за срок от три години или до изтичане на паспорта и позволява многократни влизания в Шенгенската зона за престой до 90 дни на всеки шест месеца.
Очаква се системата да започне да действа през 2024 г. Промени в процедурите за гранични проверки на нередовни мигранти Европейският парламент одобри през април 2023 г. позицията си по промени в процедурите на външни граници спрямо нередовни мигранти. Депутатите са готови да започнат преговори със Съвета по темата.
Предложението е за по-бързо и опростено разглеждане на исканията за предоставяне на убежище – това би трябвало да приключи в рамките на 12 седмици, като срокът включва и евентуално обжалване на взетото решение. При отхвърляне на искането мигрантът трябва да бъде върнат в страната, от която идва, в рамките на още 12 седмици.
Новите правила целят също така да защитят правата на мигрантите – например, тяхното настаняване ще бъде отговорност на съответната страна от ЕС, докато властите разглеждат искането. Към задържане ще може да се прибягва само в крайни случаи.
Страните в ЕС ще трябва да изградят независими механизми за следене и оценка на условията за посрещане и задържане, като целта e да се гарантира спазване на европейските и международните норми за бежанците и правата на човека.
Скрининг на мигранти на границите
Още на границите властите следва да направят проверка на пристигащите мигранти, която да включва идентификация, вземане на пръстови отпечатъци, проверка за сигурност и първоначална оценка на здравословното състояние и за наличие на специални нужди (например, за бременни жени, стари хора, непридружени деца, хора с психически заболявания).
Парламентът прие през април 2023 г. позицията си по промени в регламента за скрининга на мигранти. Депутатите ще започнат преговори със Съвета по окончателния законодателен текст.
Процедурата по скрининг трябва да отнема не повече от пет дни или десет в случай на криза. След това властите ще трябва да вземат решение относно пристъпване към предоставяне на закрила или връщане на мигрантите.
Европейска агенция за гранична и брегова охрана
Парламентът подкрепи предложение на Комисията за изграждане на Европейска гранична и брегова охрана. Целта е да се окаже подкрепа на националните гранични власти за подобряване на сигурността на външните граници на ЕС. Новата агенция, която започна дейност през октомври 2016 г., обедини ресурсите на европейската агенция за външните граници Фронтекс и на националните власти, отговарящи за граничния контрол. Планира се тя да има постоянен състав от 10 000 гранични служители до 2027 г. Фонд за интегрирано управление на границите През юли 2021 г. депутатите подкрепиха създаването на нов Фонд за интегрирано управление на границите с бюджет от 6,24 млрд. евро до 2027 г. Фондът ще помага за укрепване на контрола на границите при спазване на основните права. Той ще допринася и за хармонизиране на визовата политика и за оказване на закрила на децата без придружител и други уязвими хора, пристигащи в Европа.Отделен фонд за вътрешна сигурност, чийто правила също бяха приети от Парламента през юли 2021 г., ще противодейства на тероризма, организираната престъпност и киберпрестъпленията. Той ще разполага с 1,9 млрд. евро до 2027 г.
10 000 служители в Европейската агенция за гранична и брегова охрана
Контрол на вътрешните граници
През последните години някои страни от ЕС възстановиха контрола на граници в рамките на Шенгенското пространство, и то за продължителни периоди от време. Европейската комисия представи предложение през 2021 г., което цели да запази свободното движение, но също така да регламентира възможността за реагиране на реални.През октомври 2023 г. Парламентът постигна съгласие по своята позиция и е готов да започне преговори със Съвета.
Като алтернатива на проверките на вътрешни граници позицията на Парламента насърчава полицейското сътрудничество в граничните региони за справяне с неразрешени придвижвания в рамките на Шенгенското пространство.
Арестуваните лица с нередовен статут често пристигат от друга страна от ЕС, така че ако двете държави имат съвместни патрули, незаконните мигранти могат да бъдат върнати обратно в държавата от ЕС, от която идват. Депутатите искат да изключат връщането на някои категории лица, например непълнолетни без придружители.
Парламентът също така предлага ясни критерии за налагане на проверки по вътрешните граници в отговор на сериозни заплахи за сигурността. Необходимо е да бъде установена непосредствена заплаха от тероризъм, преди да може да се въведе граничен контрол по вътрешните граници. Проверките ще могат да продължат до осемнадесет месеца. Ако заплахата продължава, с решение на Съвета може да бъде разрешено удължаване на граничния контрол.
Предложенията също така позволяват въвеждане на граничен контрол на вътрешни граници от няколко държави за период до две години, когато Комисията получи уведомление за сериозна заплаха, засягаща повече от една държава.
По-ефективно връщане на нередовни мигранти
Европейски пътнически документ за връщане на нередовни мигранти
Един от проблемите с връщането на мигранти е, че в много случаи те не разполагат в себе си с редовни документи за пътуване. Затова през септември 2016 г. Европейският парламент одобри предложение на Комисията за стандартен документ за пътуване за връщане на нередовни мигранти.
Шенгенска информационна системаПравилата за Шенгенската информационна система бяха актуализирани през ноември 2018 г., за да се помогне на страните в ЕС с връщането на нелегално пребиваващи граждани на чужди страни.
Системата включва информация за решенията за връщане на мигранти, издадени от страните в ЕС, както и данни за мигрантите, които да помогнат на националните власти при вземане на решение за връщане.
Законодателството защитава също така основните права на мигрантите.
Директива на ЕС за връщането на мигранти
Директивата на ЕС за връщане на мигранти е основният законодателен акт, който определя процедурите и критериите, които държавите от ЕС трябва да прилагат, когато връщат незаконно пребиваващи граждани на трети страни.ЕС работи по обновяване на директивата с цел намаляване на продължителността на процедурите, осигуряване на по-добра връзка между процедурите за убежище и връщане и предотвратяване на укриването на лица, влезли в ЕС.
Новите разпоредби имат за цел да определят риска мигрантът да се опита да се укрие от властите, докато се взема решение за статута му. Изменените правила налагат задължения на мигрантите да сътрудничат на властите. Те също така изискват държавите от ЕС да създадат система за управление на процеса на връщане.
В доклад от декември 2020 г. Парламентът призова страните членки да зачитат основните права на търсещите убежище и да дават приоритет на доброволното връщане.
Очаква се евродепутатите да гласуват позицията си относно промените в директивата за връщането на мигранти на пленарната сесия през декември 2023 г.
Прочетете повече за връщането на мигранти, които нямат право да останат в страни от ЕС.
Мерки срещу причините за миграцията
В основата на миграцията е бягството на хора от военни конфликти, преследване, етническо прочистване, природни бедствия или крайна бедност. Парламентът поиска изготвянето на дългосрочна стратегия за противодействие на тези фактори.През юли 2017 г. Парламентът одобри инициатива за мобилизиране на частни инвестиции в Африка в размер до 44 млрд. евро с цел преодоляване на проблемите, тласкащи хората да търсят подслон в Европа.
Агенция и фонд в областта на убежището
Агенцията на ЕС в областта на убежището подкрепя страните членки при прилагането на общата европейска система за предоставяне на убежище.Фондът в областта на убежището, миграцията и интеграцията е финансов инструмент, който подкрепя усилията на ЕС за управление на миграционните потоци. През декември 2021 г. Парламентът одобри бюджет на фонда от 9,88 млрд. евро за 2021-2027 г.
Споразумението на ЕС с Турция
Споразумението на ЕС и Турция относно миграцията бе сключено през март 2016 г. в отговор на нарасналия брой мигранти и бежанци, влизащи в ЕС по нередовен път, вследствие на гражданската война в Сирия. Договореностите предвиждат по-добри условия за посрещане на бежанци в Турция и отваряне на безопасни и законни канали за влизане на сирийските бежанци в Европа.
Съгласно споразумението Турция трябва да приеме обратно всички нередовни мигранти и бежанци, пристигнали в Гърция от Турция след 20 март 2016 г. В замяна ЕС осигурява финансова подкрепа за Турция, за да помогне за настаняването на бежанците.
В доклад от май 2021 г. Европейският парламент изтъква важната роля, която играе Турция като страна домакин на близо 4 милиона бежанци, и посочва, че предизвикателствата са се увеличили вследствие на пандемията от COVID-19.
Депутатите обаче изразяват тревога от сигнали, че турските власти са предоставяли подвеждаща информация на мигранти и са ги подтиквали да поемат по суша към Гърция. Парламентът счита, че проблемът с мигрантите не трябва да се използва като политически лост за влияние.
Научете повече за миграционната политика на ЕС:
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg