АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Министър за милиарди I
Ива Стойкова
Регионалният министър – 35-годишната Лиляна Павлова попадна в няколко топ класации за влияние през отминаващата си 2012 година. Един от критериите за избор е колко активно съответната личност използва своята власт и ресурси, за да подпомага развитието на България.
Промени ли се страната през 2012 г. от гледна точка инфраструктура и какво предстои през следващата година?
Сред приоритетите на МРРБ, записани в официален документ* още през 2010 г., са пътищата на републиката. Отговорност на Павлова е и първата българска магистрала „Тракия”, която след повече от 40 година ще бъде завършена. Още през 1971 година МС приема постановление за нейното изграждане, като предвижда тя да е дълга 361,6 км. До 1989 г. са направени едва 135 км, след което магистралата е обект на скандали и политически дебати, особено преди избори, и в резултат почти никакъв напредък в строителството й.
Инфраструктурата е от стратегическо значение за икономиката и от нея ще се възползват поколения напред, въпреки популистките забележки, че асфалтът не се яде. Добър пример, макар и свързан с железницата, е първата жп линия по нашите земи - Русе-Варна, пусната в експлоатация на 7 ноември през далечната 1866 г.
Строежът и поддържането на пътища не е патент на сегашното управление.
На 3 април 1883 г. с Указ № 267 на княз Александър I се утвърждават: Закон за направата, поправката и поддръжката на държавните пътища, Закон за направата, поправката и поддръжката на окръжните пътища, Правилник за кантонерите, който урежда надзора и поддръжката на пътищата. Друг е въпросът как са действали през годините различните кабинети.
И така, как се справи през отиващата си година първата жена министър на МРРБ, колко пари управлява реално тя - като се има предвид само „ресорната” й ОПРР, как и за какво са били изразходвани те.
Оперативна програма „Регионална развитие” 2007-2013 г.
Общ бюджет: 1 601 274 759 €
Финансиране от ЕС: 1 361 083 545 €
Договорени средства: 1 441 874 628 €
(% на изпълнение: 90%)
Реално изплатени суми: 531 404 274 €
(% на изпълнение: 33,19%)
Получени траншове от ЕК: 414 467 228 €
(% на изпълнение: 30,45%)
Забележка: Данните са към 30.11.2012 г.
Особен акцент върху пътната инфраструктура
В експлоатация през 2012 г.:
- 82 км от АМ „Тракия”
- 543 км републикански пътища (рехабилитирани)
- Южна дъга на Софийския околовръстен път
В строеж:
- АМ „Люлин” - продължение
- Северна тангента София
- Западна дъга на Софийския околовръстен път
Забележка: Тези дейности са пряко свързани със строителството на АМ „Струма” Лот 1 и 4 и двата лота на АМ „Марица”.
Оперативна програма „Регионално развитие” по приоритетни оси:
Приоритетна ос 1
Устойчиво и интегрирано градско развитие
Общ бюджет: 839 067 973€
Интегриран градски транспорт:
Финансов ресурс: 210 млн.€
Седем града: София, Бургас, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе и Плевен
Социална инфраструктура:
Финансов ресурс: 280 223 083€
Дейности: реконструкция и ремонт на ясли, детски градини, училища, лечебни заведения и други
Жилищна политика:
Финансов ресурс: 40 031 869€
Дейности: Саниране на жилища, осигуряване на съвременни социални жилища за малцинствени и уязвими групи и др.
Приоритетна ос 2
Регионална и местна достъпност
Финансов ресурс: 400 318 689€
Дейности по второкласните пътища, телекомуникациите и газоразпределителната мрежа.
Приоритетна ос 3
Устойчиво развитие на туризма
Финансов ресурс: 218 093 623€
Дейности: Подобряване на туристическите атракции и свързаната с тях инфраструктура, Развитие на регионалния туристически продукт и маркетинг на дестинациите, Национален туристически маркетинг
Приоритетна ос 4
Местно развитие и сътрудничество
Финансов ресурс: 89 671 387€
Дейности: Дребномащабни местни инвестиции, Междурегионално сътрудничество
Приоритетна ос 5
Техническа помощ
Финансов ресурс: 54 123 087€
Основна дейност: Контрол на ОПРР
Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.
- градско развитие, бенефициенти - 3 млрд. лв. за 36 града
- секторни политики от регионално значение – 550 млн. лв.
- туризъм, култура и използване на специфичния местен потенциал – 400 млн. лв.
- енергийна ефективност – 500 млн. лв.
- техническа помощ – 180 млн. лв.
Следва продължение...
* Приоритети за изграждане на пътна инфраструктура на Република България до 2020 г. за пътищата с национално и общоевропейско значение - стратегически документ, МРРБ, АПИ
Колаж: EconomyNews.bg
Tweet |
|