АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Мит е двойният стандарт "Изток-Запад" при храните
На 17 април Европейският парламент подкрепи правила за защита на правата на потребителите. Те са част от законодателен пакет, наречен „Нов договор за потребителите“, който предвижда промяната на четири европейски директиви.
Законодателният пакет цели да намали значително разликите, които съществуват в отделните страни в Европа по отношение на защитата на потребителите. Регламентира се възможността за подаване на колективни искове срещу търговци и се увеличават санкциите за компании в нарушение. Освен това се въвеждат нови изисквания срещу двойните стандарти при качеството на стоките и за защита на данните на хората онлайн.
Повече права онлайн
При покупка от голям онлайн магазин, където се продават стоки както от компании, така и от други потребители, купувачът ще трябва да бъде ясно информиран дали насрещната страна е търговец или друг човек. Отговорността за продаваните стоки, която носят търговците и частните лица, е различна, и затова потребителят трябва да знае с кого си има работа.
Законодателният пакет също така налага по-голяма прозрачност на резултатите от търсенията онлайн. Потребителите ще трябва да бъдат изрично информирани, ако дадени продукти или услуги са на челните места в резултатите от търсене, само защото за това е било платено.
Засилват се и правата на хора, които ползват „безплатни“ дигитални услуги. На практика те сключват договор, съгласно който не плащат нищо за услуги като съхранение на данни, имейл или участие в социални мрежи, но позволяват на търговците от насрещната страна да ползват техните лични данни. Новите правила регламентират, че точно както хората, които ползват платени услуги, тези, които предоставят личните си данни, ще имат право да се откажат в рамките на 14 дни.
Научете какво е направил досега Парламентът за премахване на пречките пред пазаруването онлайн и за подобряване на правилата в дигиталния свят.
Колективни искове във всички страни от ЕС
Ако един търговец наруши правата на голям брой потребители от много страни, те ще могат да потърсят компенсации, замяна или поправка колективно. Потребителите от различни страни ще могат да бъдат представлявани от една и съща организация, която не преследва печалба (например, асоциация за защита на потребителите).
Освен това правото на финансова компенсация или прекратяване на договор при нечестни търговски практики ще бъде едно и също във всички страни от ЕС. Към момента в тази област има различия между страните членки.
Ефективни санкции
Органите за защита на потребителите в отделните страни не винаги разполагат с правомощията да санкционират практики, които засягат голям брой потребители из Европа.
Размерът на наказанията варира и често е твърде нисък, за да има реален възпиращ ефект.
Измененията в законодателството целят да дадат на националните органи възможност да налагат координирано санкции, които са наистина способни да променят поведението на компании нарушителки.
Двоен стандарт при стоките
Една от търговските практики, срещу които са насочени промените в законодателството, е продажбата на стоки с еднаква марка и опаковка, но с различия в състава на стоката, без потребителят да е информиран за тези различия.
Изследвания потвърждават, че тази практика съществува в хранителната индустрия и в други сектори. Тя кара потребителите да мислят, че купуват един и същ продукт, а всъщност това не е така. Одобреният текст посочва, че при определени условия това може да се счита за нечестна търговска практика и съответно да бъде забранено.
Правилата трябва да бъдат одобрени официално и от Съвета, след което страните от ЕС ще имат две години, за да адаптират националното си законодателство. Българският принос „Днес сложихме край на двойното качество на продукти и услуги на единния европейски пазар. Това беше дългогодишна моя,и на колегите от Източна и Централна Европа, борба. С това днешно гласуване ще прекратим селективното движение на стоки и услуги, което е резултат от предлагането им във вариант „Източна“ и във вариант „Западна“ Европа, и то ще стане свободно, каквото е предвидено да бъде.“ Така коментира Момчил Неков гласувания в последната сесия на този ЕП доклад относно по-доброто прилагане и модернизирането на правилата за защита на потребителите в ЕС.
„Оттук нататък процедурите по практическото прилагане на Директивата трябва да се задействат от органите посочени от държавите членки в най-кратки срокове, за да могат да се прилагат съответните мерки срещу некоректните компании“, заяви евродепутатът. “Извоювахме и това да има глоба за закононарушителите с максимален размер от поне 4% от годишния оборот на търговците.“, припомни още той.
„Борбата срещу „Европа на две скорости“ трябва да продължи и в следващия ЕП, след повече от 10 години членство няма как да се заблуждваме, че този проблем не съществува. Сега това е огромна победа за България, но има още много сфери, в които имаме работа.“, заключи Момчил Неков.
Момчил Неков беше българският докладчик и специален докладчик на Комисията по земеделие по темата „Двоен стандарт“ в ЕП. През януари миналата година, вследствие на проведениете консултации, Неков внесе в ЕП единнно становище по Доклада относно двойното качество на продуктите на единния пазар, което беше ключово и за приемането му от Европейския парламент на 13 септември 2018 г. с мнозинство.
Докладът относно по-доброто прилагане и модернизирането на правилата за защита на потребителите в ЕС беше гласуван днес съответно с 474 гласа „за“, 163 „против“ и 14 „въздържал се“. Няма двоен стандарт при храните Не всяка разлика в рецептите означава различно качество, коментира пред БНР Яна Иванова, изпълнителен директор на сдружението „Храни и напитки България“, по повод гласуването в ЕП на нови правила за двойното качество на продуктите. „Формулировката, която бе приета на 2 април, ще отчита тези обективни и легитимни причини, които понякога водят до разлика в рецептата и които няма да се считат за двоен стандарт, тъй като не водят до различно качество“, каза Иванова. Тя категорично отхвърли заключенията, че едни и същи храни са с различно качество в Източна и Западна Европа, включително и на по-високи цени на българския пазар. И подчерта, че изследванията за двоен стандарт на храните, които бяха направени през 2017 г. и на европейско ниво и в България, бяха подробно анализирани от Обединения изследователски център към ЕП. „Беше констатирано, че тези изследвания са направени при неясна методология и в много случаи можем да кажем, че са сравнявани несравними неща“, отбеляза Иванова. Изготвени са нови специални правила, по които да се извърши нова оценка и сравнения. Тя е направена в 19 държави на над 150 продукта и резултатите се чакат всеки момент. „Тогава всички ще се убедят, че такова нещо като по-ниско качество Изток-Запад просто не съществува. Да, има различни рецепти, но в повечето случаи те не са разлика в качеството, а въпрос на обективни причини като използване на местни продукти, съобразяване с местно законодателство, което има определени изисквания за употреба на местни продукти“, каза Яна Иванова. До края на месеца чака изследването, за да се развенчае този мит за непрекъснатото разделение на Изток и Запад, изтъкна още тя.
Tweet |
|