АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Млечни ментета заливат пазара
Производството на имитиращи млечни продукти у нас нараства. Това отчитат от Министерството на земеделието в последното си информационно табло за „Мляко и млечни продукти“. Според данните, за първите 4 месеца на тази година са произведени 4365 тона млечни продукти с растителни масла, което е ръст с около 20% спрямо същия период на миналата 2023 година, когато количеството на произведените имитиращи продукти е било 3634 тона.
Вносът у нас на млечни продукти се задържа на високи нива. През 2023 г. сме получили 10 500 тона сирена и извара от Германия, близо 7000 тона от Полша и почти толкова от Нидерландия, от Италия, Румъния и Белгия у нас са влезли още почти 13 000 тона млечни продукти. На този фон от МЗХ регистрират спад в производството на българско прясно мляко.
През 2023 г. родните животновъди са произвели почти 792 000 литра мляко, което е с около 150 000 литра по-малко спрямо 2021 г.
Обяснението на фермерите
„В момента изкупната цена на млякото варира между 50 ст. и лев без ДДС. Има спад. Преди година варираше между 90 ст. и 1,20 лв. без ДДС“, коментира пред БНТ собственичка на ферма. Годишно фермата ѝ добива по 80 хил. литра мляко от 20 млекодайни животни. По думите ѝ разходите за отглеждането на животните и добиването на литър мляко за фермерите излиза по груби сметки около 2,40 лева/литър.
„В това число не включваме разходите за лекарствени продукти, гориво, електроенергия, вода и други консумативи“ пояснява собственичката. „Сметката излиза, само когато си регистриран и можеш да продаваш на краен клиент. Така млякото, което продаваме на частно е с по-висока цена и можем да изхранваме животните“. Тя си обяснява цената на млякото от 3 лева и нагоре в магазините заради разходите на преработвателите за обработка, транспорт и пастьоризация.
Нужният коментар
Но остава въпросът: при наличната конкуренция на млечни продукти – от собствено производство и внос, как цените се задържат толкова високи и не се разкриват резервите за намаляване на себестойността им? Дори там, където няма посредници – на фермерските пазари и фирмените магазини, цените са бутикови. Това създава предпоставки за навлизане на имитации с по-ниска цена.
Асоциация Активни потребители от години прави собствени проучвания и „бие камбаната“ за ментетата на пазара. След едно такова проучване беше нормативно определено имитиращите продукти да се продават на отделни витрини. Така тяхното предлагане в магазините драстично намаля, но не и производството им – през 2023г. официално са произведени 12 000 тона, но почти не ги виждаме в магазините. Следователно, големите въпроси са, къде отиват, кой ги изяжда и знае ли, че ги е изял?
Нашият тест на банички още преди 5 години показа къде отива фалшивото сирене – в баничките, в шопската салата, в картовките със сирене. Само че въпреки многобройните ни призиви Агенцията по храните отказва да проверява влагането на немлечни продукти в други продукти. Отказва да проверява училищни столове, детски градини, ресторанти и хотели. По този начин ментетата намериха своята ниша, а ние продължаваме да ядем имитации без да подозираме.
На това ще се сложи край само когато се ядосате. Вие решавате./Бюлетин "Активни потребители"
Tweet |
|