АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Мобилните оператори и автоматичните договори
Предвид общественото недоволство и жалбите, постъпили в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) срещу практиката на мобилните оператори за автоматично подновяване на индивидуалните договори с абонатите, регулаторът инициира среща с „Мобилтел” ЕАД, „Космо България Мобайл” ЕАД и „БТК” AД, предаде агенция Фокус. КРС в ролята си на медиатор между крайните потребители и операторите, сезира Комисията за защита на потребителите относно проблема. В резултат на това, автоматичното подновяване на договорите отпадна от обхвата на Общите условия на операторите и към настоящия момент се съдържа само в индивидуалните договори.
Нееднократно КРС е заявявала изричната си и категорична позиция, че клаузата не следва да се съдържа в договорите на мобилните оператори.
Въпреки, че регулаторът не притежава законови правомощия да осъществява контрол по отношение на конкретното съдържание на индивидуалните договори, Комисията, чийто приоритет е защитата на интересите на потребителите и осигуряване на качествени и конкурентни електронни съобщителни услуги, изиска от трите оператора да предприемат необходимите действия и за отпадане на автоматичното подновяване на индивидуалните договори. По този начин ще се гарантира изпълнението на Европейската директива за универсалната услуга, която изисква срокът на индивидуалните договори с клиентите да не надвишава 24 месеца, като предприятието е задължено да предложи на абонатите и възможност за сключване на договор с максимална продължителност от 12 месеца. Съгласно Европейската регулаторна рамка условията и процедурите за прекратяване на договори между предприятията и потребителите не следва да представляват възпиращ фактор пред промяната на доставчика на телекомуникационна услуга.
Именно клаузата за автоматично подновяване на индивидуалните договори възпрепятства потребителите да се възползват пълноценно от правото на избор и да пренасят своите мобилни номера.
Представителите на трите мобилни оператора дадоха принципното си съгласие да изпълнят препоръката на регулатора, като изтъкнаха необходимостта от технологично време за предприемане на необходимите мерки по премахване на спорната клауза от всички индивидуални договори на настоящите и бъдещи клиенти.
С оглед гарантиране в максимална степен на правата на потребителите, КРС възнамерява да предложи на Народното събрание да приеме законодателни промени, които да осигурят недопускане на възможността операторите да въвеждат клауза за автоматичното подновяване на договорите.
На срещата с трите мобилни оператора бяха поставени и други въпроси от обществен интерес като преносимостта на номерата и постъпващите жалби от потребителите; зачестилите злоупотреби с лични данни при използването на предплатени карти; ненавременното предоставяне на информация на КРС от предприятията; закъсненията при издаване на фактури от операторите. Във връзка с проблемите, посочени от потребителите, Комисия за регулиране на съобщенията извършва проверки по всяка една жалба в законовия срок и при установяване на нарушение, регулаторът ангажира административнонаказателна отговорност, съобразно своята компетентност.
Tweet |
|
Трябва да се уреди и въпроса с преждевременното прекратяване на договорите. Не е нормално да си принуден да плащаш такси по неизгоден за теб в момента договор, който може при подписването му да е бил изгоден. Трябва да имаш правото срещу някаква неустойка /както е при всички видове договори/ да се откажеш от тази услуга. Това също трябва да се реши възможно най-скоро.