АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Мобилните оператори – проблем за потребителя
Ралица Русинова
В България най-много са оплакванията, свързани с нарушеното право на рекламация при покупката на каквато и да е стока, каза за Economynews.bg Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация Активни потребители.
На второ място по численост са сигналите, свързани с договори с финансови институции. На трета позиция са договорните взаимоотношения с телекомуникационните оператори. Оказва се, че в тази сфера недоволните потребители се увеличават невероятно бързо.
Като най-голям проблем се очертават срочните договори с мобилни оператори.Те се сключват масово. Условията по договора обаче предвиждат автоматично подновяване, след като изтече предвидения срок. „Ако искате да се откажете от услугата, ще трябва да заплащате таксата до крайния срок на договора. Тази практика според нас е изключително некоректна и икономически необоснована”, коментира Николов.
„Убедени сме, че най-коректната процедура е, след като веднъж изтече срочния договор, той да бъде автоматично трансформиран в безсрочен, а клиентът да може да се откаже от услугите на компанията само с едномесечно преизвестие.
Мисля, че ще успеем да убедим телекомуникационните компани. Този техен подход е прекалено дребнав, имайки в предвид мащаба на бизнеса им.”, каза още изпълнителният директор на Асоциацията.
Асоциация Активни потребители е първата „спирка” за потребителя, който е решил да търси правата си. Ако проблемът е свързан със закононарушение, което подлежи на санкция, те съветват гражданите да подадат сигнал в Комисията за защита на потребителите. А когато и този начин не помага, потребителят отива в съда.
Оказва се, че за дребни стоки и некоректни случаи, българинът не може да получи компенсация за загубеното време, нерви, пропуснати ползи.
Законът казва, че неимуществените щети се присъждат по справедливост. Обаче в практиката тази „справедливост” обикновено се измерва с нищожни суми, или в повечето случаи с никакви.
Ако например закупен телефон на стойност 200 лв. не работи и фирмата, от който е закупен, не признава това, потребителят в много редки случаи се обръща към съда, за да си защити правата си тъй като трябва да похарчи още поне 500 лв., за да заплати цената на иска, и да чака съдебно решение две години. В този смисъл създаването на достатъчно много „съдебни прецеденти” ще дисциплинира бизнеса да се отнася по-добре към своите клиенти, твърдят от Асоциацията.
На Запад споровете на дребно почти не съществуват. Това се дължи на факта, че бизнесът е осъзнал интереса си и разбира, че е по-добре да върне парите на недоволния клиент за малката стока, отколкото да губи време и средства в съдебни спорове. Минусите за предприемача ще бъдат много повече, отколкото ползите. Недоволният потребител разказва за несплуката си на приятели и познати, споделя по форуми. „Това отдавна е описано в учебниците, но в България няма кой да чете. Ето защо, в това отношение българските търговци са доста необразовани. Съветваме ги да решават дребни жалби колкото се може по-лесно и без усложнения. От това само могат да спечелят авторитет и репутация”, казва още Николов.
Tweet |
|