АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Модели Toyota, които трябва да се прегледат превантивно
Радослав Лазаров
От средата на януари в първо в САЩ, а след това и в останалата част на света бяха спрени от производство определени модели на Toyota заради проблеми с педала на газта, станали причина за много катастрофи, с пострадали и дори с 19 загинали.
В България, както и в цяла Европа представителите на производителя стартираха превантивна сервизна кампания, тъй като на Стария континент до сега не е регистриран нито един инцидент в резултат на проблем с педала на газта.
Кампанията започна на 28 януари, като собствениците на съответните модели могат да се свържат с отдел „Обслужване на клиенти” и ще получат необходимата информация къде и кога могат да проверят изправността на своя автомобил.
Въпросните модели в Европа, в това число и у нас са: Aygo (произведени от февруари 2005 до август 2009), iQ (от ноември 2008 до ноември 2009), Yaris (от ноември 2005 до септември 2009), Auris (от октомври 2006 до 5 януари 2010), Corolla (от октомври 2006 до декември 2009), Verso (от февруари 2009 до 5 януари 2010), Avensis (от ноември 2008 до декември 2009) и RAV4 (от ноември 2005 до ноември 2009).
Като част от превантивната мярка в България подлежат на проверка и около 15 автомобила от модела Peugeot 107, който е създаден съвместно с Toyota и произвеждан в общ завод. Клиентите на Peugeot притежаващи автомобили от въпросния модел ще бъдат уведомени писмено за превантивната проверка на сигурността на автомобилите им.
Случващото се с японската компания е подобна на тази от началото на века, засегнала Ford и Firestone, които тогава бяха осъдени да плащат милиони долари обезщетения заради дефектни автомобили и гуми, причинили стотици катастрофи, някои от тях с фатален край. Сегашната криза ще се отрази най-сериозно на финансовите резултати на северноамериканското представителство на Toyota. Очаква се загубите за финансовата 2009 г., която приключва на 31 март да бъдат около 7,5-8,0 млрд. долара. Загубите от връщането за поправка на дефектните модели ще струва на компанията около 1,5-1,6 млрд. долара. Към тях могат да се добавят още 2-3 млрд. долара заради огромния спад в доверието към марката, която до сега се ползваше с почти безупречно име по отношение безопасността на своите автомобили.
Освен това Toyota спира от продажба и изтегля от пазара в Япония най-успешния хибриден модел, от който през 2009 г. само в Страната на изгряващото слънце са продадени над 200 000 броя. Причината този път е друга – проблеми с педала на спирачката, което е нов удар по разклатения имидж на Toyota.
Tweet |
|