АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Морски имоти: Българите заместиха руснаците
Пазарът на ваканционни недвижими имоти остана стабилен през лятото на 2020 година. И макар чуждестранните купувачи да бяха възпрепятствани да сключват сделки на родното Черноморие, българските клиенти демонстрираха сериозна активност и компенсираха потребителите от чужбина. Това показва докладът на строително-инвестиционната компания Green Life Development & Resorts.
„Кризата с коронавируса повлия двустранно на пазара на имоти на Черноморието. От едната страна бяха чуждестранните купувачи. Макар те да проявяваха интерес към ваканционните апартаменти у нас, обстоятелствата на практика изключиха опцията за огледи. Имотният пазар е консервативен и дистанционни сделки се случват по изключение. За сметка на това, ситуацията направи българите много по-активни. Така, противно на очакванията, сделките ни за лято 2020 се запазват на нивата от миналата година”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на компанията.
Бюджетите на сънародниците ни не са по-различни от предходни години, отчитат още от компанията. За апартамент с 1 спалня в комплекса в Созопол те плащат средно 65 000 евро, а за 2 спални – 100 000-110 000 евро.
„Част от купувачите ни през това лято бяха планирали сделка така или иначе, но кризата ускори темпа на плановете им. Имахме и клиенти, които взеха и реализираха решението си в рамките на този сезон. Това бяха българи, почиващи в чужбина, които не са си представяли, че този формат на ваканция може да бъде възпрепятстван. През последните 10 години са посещавали нашето Черноморие рядко или изобщо не са, но през този сезон преоткриха качествата му и дори решиха да се сдобият със собствен ваканционен имот тук”, пояснява Теофил Петров.
Все пак най-силният мотив на клиентите да се ориентират към покупка на жилище или вила на морето е търсенето на изгодни възможности за съхранение на парите.
„Около времето на извънредно положение се заговори за покупката на къща извън града като разумен начин за вложение на спестяванията в несигурни времена. Ваканционният имот винаги се е разглеждал като възможна добра инвестиция, но през 2020 година тази нагласа у потребителите се засили”, каза Петров.
От компанията посочват, че активността, замразена през март и април, се компенсира в края на сезона. Август и септември са месеците, в които са се случили по-голямата част от сделките за лятото. Расте и интересът на клиентите към ваканционните къщи.
„Семейства с малки или в училищна възраст деца, със средни към високи доходи, които живеят в големите градове – това бе най-често срещаният профил на купувачите на вили в Созопол. Част от тях живеят за постоянно в къщите и искат да пренесат стила си на живот и във „втория“ си дом”, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор Ваканционни имоти, Green Life Development.
Най-желани остават апартаментите с една или две спални. Повечето сделки клиентите изплащат с налични средства, а не с ипотеки, което затвърждава стремежа към сигурно вложение на спестяванията.
От компанията не идентифицират промени в намеренията на руските собственици у нас. Те покриват дължимите такси, отдават жилищата си под наем с очакване, че след преминаването на пандемията ще могат отново да ги използват.
Купувачите през лято 2020 са склонни да купуват имоти, които все още нямат Акт 16. „За нашите клиенти няма значение дали имотите са завършени или са на етап строеж, защото са уверени в устойчивостта на компанията. Интересът им е голям и при проектите, чието същинско изграждане все още не е стартирало. Вече над 30% от жилищата в обекта Park Site, строителството на който предстои да започне, са продадени”, допълва Желяпова.
По думите ѝ, това, на което купувачите не са готови, е компромис с представата за втори дом на морето. Клиентите държат на комфорт и функционално разпределение на имота си, на заобикаляща среда в унисон с природата, на разнообразие от услуги и удобства, близост до плажа. Те имат две изходни точки за тези свои изисквания. От една страна, искат да осигурят собствената си качествена почивка. От друга – разглеждат имотите и като инвестиционни. За тях е важно имотът да е ликвиден и лесен за отдаване под наем.
Tweet |
|