EUR 1.9558
USD 1.7948
CHF 2.0409
GBP 2.3262
CNY 2.4825
you tube
mobile version

Морски мебелисти и мебелни търговци

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Морски мебелисти и мебелни търговци

mail07:05 | 25.03.2025прегледи 611 коментарикоментари 0


Кармелита Денева

България се класира на 24 място в Европа по износ и внос на мебели за 2023 г. и на 23 място по производство. В световен мащаб страната ни заема 53-а позиция по производство, 39 по износ, 50 по внос и 62 по потребление. Българските мебели продължават да се търсят в чужбина заради доброто съотношение между цена и качество, според данни на БКДМП. Общото производство на мебели у нас за 2023 г. е на стойност от $556 млн., като отбелязва спад в сравнение с предходните години. През 2022 г. е било $585 млн., а за 2021 г. почти $600 млн.

Какви са българските мебелни фирми, ето разказа за четири от тях, намиращи се в Бургас.

------------------------------

За колко време се прави диван от нарязани плоскости, скроени калъфи и готов модел?*

"Нужна ни бе една нощ, за да направим десетина дивана. Транспортът чакаше пред вратата на производственото ни хале. Объркване в графика на поръчката предизвика тази скоростна работа. Но по обяд на другия ден диваните бяха готови и опаковани, подредени в буса, товарът потегли с дистрибутора. Тогава разбрахме на какво сме способни, когато трябва да изпратим готова поръчка точно на време. Работихме аз и съпругата ми, по-късно в ранните сутришни часове дойде и най-добрият ни мебелист."

Случилото се е от ранните години на мебелната фирма "Сияна Мебел" ООД, която се намира на 15 минути от Бургас. Припомниха си Димитър Божанов и Пепа Божанова - създатели на компанията. 

Днес фирмата има сериозен опит в сферата на производството и търговията с мебели в областта. Фокусът им на работа са производството на различни видове дивани. Работи се с екип от консултанти, проектанти във вече спомената собствена производствена база в Каблешково.  

Базата е реконструирана и оборудвана с модерни машини с компютърно управление, като най-новата инвестиция е машина за 40 хил.евро.

Мебелите са изработват от материали, които са в съответствие с качествените и екологични критерии на европейските стандарти; проектите са съобразени с най-новите тенденции в световния интериорен дизайн. Продуктовата листа е широка и разнообразна, като непрекъснато се обогатява с нови модели.  Фирмата е единствен производител на дивани в Бургаска област.

И отново да се върнем на времето, нужно за произвеждане на определен детайл или дейност - част от цялостния производствен цикъл?

Ако днес по признанието не само на Димитър Божанов, но и на негоният син Ведислав Божанов, директор - производство, за направата на един диван са нужни няколко часа, то за разкрояването на парче дамаска за определен модел трябват точно ............7 минути.

Машината, която крой, има огромен плот, на който се разполага дамаската. Предварително е зададе съотвения файл със съотвения модел. Машината работи напълно самостоятелно, като двете операторки отстрани имат за задача да наблюдават целия процес. Те са неотклонно да плота при кроенето в случай, че възникне проблем. След 7 минути скроените калъфи за диван са готови и отиват към шивалните машини.

Фирмата има и друга прелюбопитна машина. Тя превръща ненужния опаковачен дунапрен в пяна, с която може да се запълват и калъфите.

Компанията има изградена мрежа с дистрибутори из цялата страна, има магазини във всеки един областен град и други населени места. През последните години тя продава и свои дивани в Румъния. В момента се проучва пазарът, нагласата на потлебителите в Гърция, тъй като семейството обмисля разширение в тази посока.

Стило ООД - от мебелите до фотоволтаиците

Фирмата прави интериорно проектиране и изпълнение на жилищно и обществено обзавеждане. Разполага със собствена модерна производствена база, където са разположени най-новите машини. Тя има завършен мебелен цикъл - от проект, производство до монтаж на съответния мебел. 

Създадена е преди 20 години от братята Павел и Иван Гайтанджиеви. В началото са стартирали с обзавеждане на хотели и комплекси в морските и планински курорти. Днес основното им вдъхновение са конкретни проекти на индивидуални клиенти.

И ако преди години стартът е бил скромен в малка стая, то сега предприятието е разположено на площ от 4 дка, като екипът наброява 15 души. И въпреки, че плановете за растеж не включат серийно производство на мебели, бизнесът се разширява чрез изпълнението на проекти на интериорни дизайнери в цялата страна, "Private Label" поръчки и предлагане на цялостни интериорни решения за жилища и хотели.

Има ли сериозен проблем пред фирмата?

Пазарът е по-голям от капацитета ни, няма как да направим разширение на производството, тъй като липсата на висококвалифицирани кадри пречи това да се случи. Намирането на майстори-монтажници се оказва по-голямо предизвикателство, отколкото самото производството, признава Павел Гайтанджиев. Интересът към работа в мебелния бранш сред младите хора е много слаб.

Втори проблем са цените на мебелите. През последните няколко години се наблюдава значително поскъпване на кухненските мебели. Причината е в по-високото качество на плоскостите, които се използват от българските производители на корпусна мебел. За по-високата цена допринася и по-качественият обков. 

Трудностите обаче не пречат на технологиите. Едно от най-скъпите пера във фирмата е електроенергията. "Стило"  е успяла да намали значително разходите си за ток, инвестирайки в собствена фотоволтаична система през 2024 година. 

Така те са осигурили за собствени нужди почти 80% от необходимата енергия за производствената база в кв. "Долно Езерово".  Фотоволтаичната инсталация допълва високотехнологичното оборудване, което "Стило", въвежда пак през миналата година. Фирмата е закупила нови машини за рязане и кантиране на плоскости.

И още един детайл от еконаправлението на компанията. Има сключен договор с "Кроношпан България" за рециклиране на отпадъците от производството си. Предприятието предава около 5-6 тона отпадъци на дървена основа месечно. 

„Ламина“ ООД - мебелният търговец

„Ламина“ ООД е търговско дружество, създадено през 1997 г. в Бургас от бащите на днешните двама собственици - Жельо Черкезов и Иван Бобев. В новия дълго мечтан и очакван шоурум любителят на мебели може да види основния предмет на дейност на момчетата - търговията с материали, необходими за изработката на мебели. Фирмата е официален дистрибутор на австрийската “KRONOSPAN” вече над 20 години и поддържа на склад пълната гама от декори на Ламинирани ПДЧ, гланцови плочи, работни плотове и гърбове, както и PVC и ABS кантове.

Продуктовият асортимент се допълва  още от: суров, грундиран и фурнирован МДФ, сурови ПДЧ, OСБ, ламиниран паркет и консумативи. „Ламина“ ООД извършва също услугите разкрой и кантиране на мебелни плоскости.

Впрочем фирмата е инвестирала половин милион лева в машини и във вече споменатия шоурум в складовата си база на ул. "Индустриална". Капацитетът на площите от 6000 кв./м, като се планира и нова разширение в Бургас.

Лесна ли е търговията с материали за мебели?  Жельо Черкезов, един от новите членове на УС на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост в България (БКДМП), признава, че конкуренцията, дигитализацията и модерните софуерни решения са трите ключови фактори за успех в този тип търговия. 

Конкуренцията в сегмент от сектора в Бургас е силна, тъй като има много фирми, които се занимават с търговия на материали за мебели. За да си водещ в този смисъл поддържането на складови наличности е ключов фактор, без това не е възможно привличане на клиенти.

Той отбеляза, че основните приоритети на дружеството е да осъвремени процесите по доставка и проектиране в мебелната промишленост. Производството на мебели е бранш, който е предимно занаятчийски. Нашите клиенти често подават размери за исканите материали, написани на ръка. Желанието ни е да променим това. Искаме да дигитализираме бранша, защото това е бъдещето. До голяма степен научихме нашите клиенти да подават данните чрез таблици, което много улеснява и ускорява процесите по подготовка на отделните материали, каза той. 

От своя страна Иван Бобев, съсобственик в "Ламина", добави, че фирмата планира въвеждането на все по-модерни софтуерни решения за управление на бизнеса през следващите години като част от общата си стратегия за мащабна дигитализация. 

Освен нов шоурум на площ от 350 кв./м, предприятието има цех за разкрой, кантиране, профилиране и пробиване. Тук работят 23-ма служители,  миналата година те са продали повече от 40 000 плочи на дървесна основа и над 13 000 метра работни плотове.  "Ламина" ООД работи основно за регионалния пазар, като засега няма планове за развитие в другите области на страната.

Кроношпан България

Австрийската компания води началото си от 1920 година, където е заработила в малка дъскорезница. Век по-късно тя има свои 40 завода на три континента, като два от тях се намират в България. В световен мащаб Kроношпан е водещ производител и дистрибутур на плоскости на дървесна основа: ПДЧ, МДФ, Ламиниран паркет UF, MUF и MF смоли за плоскости на дървесна основа, плоскости от ориентирани дървесни частици (ОСБ) и други.

Силният вятър в Бургас не пречи да се разгледа завода. Мартин Пейков, мениджър продажби в "Кроношпан България" ЕООД  казва обаче, че фокусът е насочен към производството във Велико Търново. Там продължава да се инвестира усилено, докато в първата производствена база на "Кроношпан" (Kronospan) в България – тази в Бургас, в момента се произвеждат само пресовани плоскости (OSB).

През 1997 година австрийската фирма купува бившата фабрика "Гочо Иванов" ("Булес" ЕАД) в Бургас, а през 2016 година прави ключова инвестиция от 300 млн. евро, която превръща завода във Велико Търново в основно производство у нас. 

Капацитетът на бургаския завод е 10 000 плоскости от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) за един ден и ламинирането на 20 000 плочи. Изцяло ориентиран към OSB плоскостите, "Кроношпан" в морския град реализира продукцията си в редица балкански държави, както и в Португалия и Италия, които са сред най-стабилните пазари, каза Пейков. 

По думите му в бургаското предприятие работят около 150 души, а по-голямата част от процесите са напълно автоматизирани. В крайморския град се намира и един от основните центрове за продуктов дизайн на базираната в Кипър международна компания, която произвежда и разпространява дървени панели с различни приложения чрез повече от 40 завода в над 120 държави. По думите на Пейков базираният в България бизнес на "Кроношпан" генерира приходи от около 200 млн. евро на годишна база. 

Общият брой на служителите на компанията в цялата страна е около 500 души.

Зелената енергия, биомаса, рециклиране

Фирмата не крие своите еко пристрастия. Около 20 на сто от необходимата електроенергия за предприятията на компанията у нас се генерира от собствени фотоволтаични централи. На територията на бургаския завод към момента се изграждат нови мощности, а наличния фотоволтаичен парк осигурява 3,5 мегават пика. 

Във Велико Търново наличният капацитет е 8 мегават пика.

Използва се биомаса за котлите, които са много енергоемки. Това са двата ни основни ресурса, различни от борсовия ток, който е около 80 на сто от енергията, която потребяваме, отбелязва Мартин Пейков.  

През последните две години "Кроношпан" е засадила хиляди дръвчета в различни части на страната, като част от стратегията си за щадящо околната среда използване на ресурсите. Международната компания има собствени гори в Шотландия, чрез които успява да снабди част от предприятията със суровина. У нас тя се доставя чрез сключени договори с горски стопанства. Част от суровината обаче се набавя чрез специално разработена програма за рециклиране. 

През 2023 и 2024 година българското подразделение на компанията е успяло да събере повече от 42 000 тона дървесина за рециклиране, което се равнява на поне 300 000 маломерни дървета. Шест години след откриването на първото депо за събиране на дървени отпадъци в Кремиковци, днес "Кроношпан" има такива в няколко големи града, над 140 контейнера и 17 камиона, които ги транспортират в 4 основни депа за рециклиране.  

Днес технологията на рециклиране е много усъвършенствана. Целта, която сме си поставили, е поне 30 на сто от суровината, която използваме, да бъде рециклирана. В най-добрите месеци постигаме 17-18 на сто. Партнираме си с общините с кампанията "Нов живот за старите мебели", като имаме контейнери в цялата страна в общо 45 общини, разясни Пейков. 

 

--------------------

*Мебелната обиколка и опознаване на фирми от този регион е в рамките на кампанията на БКДМП "Мебелите на България: Традиции и иновации", която цели да популяризира този вид промишленост в страната.

 

 

 

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg