АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
МРРБ с уточнения за новия ЗУТ
МРРБ публикува уточнение по повод искането на коалиция „За да остане природа в България“ президентът да наложи вето върху Закона за изменение и допълнение на Закона за устройството на територията.
По силата на чл. 215, ал. 6 от Закона за устройство на територията (нова, ДВ, бр. 87 от 2010 г. - ЗУТ) устройствените схеми и общите устройствени планове (ОУП), както и техните изменения, не подлежат на обжалване.
Идентични текстове по отношение невъзможността за оспорване на актовете за одобряване на ОУП са съществували и преди изменението и допълнението на ЗУТ, обн., ДВ, бр. 87 от 2010г., а именно – чл. 127, ал. 6 и ал. 10 от ЗУТ.
Принципът за необжалваемост намира своето отражение и в специалния Закон за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК) - чл. 19, ал. 3.
В този смисъл е налице и постоянна съдебна практика. С този въпрос се е занимавал и Конституционният съд на Република България, като със свое Решение № 5 от 9 май 2006 г. по конст. дело № 1/2006 г. същият се е произнесъл, че не е налице противоконституционност на разпоредбата на чл. 127, ал. 9, изречение второ (в редакцията си към този момент).
ОУП нямат пряко приложение за разрешаване на строителство, съгласно чл. 104, ал. 3 от ЗУТ. Инвестиционните проекти се одобряват и въз основа на тях се издава разрешение за строеж, само ако са в съответствие с предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП). Проектът на ПУП, като вид устройствен план, се изработва въз основа на задание по чл. 125, ал. 1 от ЗУТ.
Съгласно чл. 125, ал. 6 от ЗУТ заданието се внася в Министерството на околната среда и водите или в съответната регионална инспекция по околната среда и водите за преценяване на необходимостта от екологична оценка по ред, определен с наредбата по чл. 90 от Закона за опазване на околната среда. Екологичната оценка е част от устройствения план, като становището по екологичната оценка подлежи на самостоятелно обжалване.
Процедурата по съгласуване и одобряване на проектите на ОУП или на техни изменения задължително включва провеждане на обществено обсъждане, на основание чл. 127, ал. 1, във връзка с чл. 121, ал. 1 от ЗУТ. Това е и законово гарантираната възможност на всички заинтересувани лица, включително на обществените организации, да изразят становището си по предложения проект и да вземат участие в производството по неговото одобряване.
Актовете за одобряване на ОУП или на ПУП се издават само при наличие на влезли в сила решения или становища по екологична оценка или по оценка за съвместимост, издадени по Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие.
Следователно принципът за необжалваемост на актовете за одобряване на ОУП е въведен още с влизането в сила за Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 1от 2001г., в сила от 31 март 2001г.) – чл. 127, ал. 6 (в редакцията до изм., обн., ДВ, бр. 87 от 2010г.). Този принцип не се въвежда със Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, приет на второ четене от Народното събрание.
С § 53, т. 2 на ЗИД на ЗУТ се прави изменение в чл. 127, ал. 6, изречение второ, съгласно което „Решението на общинския съвет за одобряване на ОУП се изпраща в 7-дневен срок от приемането му на областния управител, който може в 14-дневен срок от получаването да върне незаконосъобразното решение за ново обсъждане или да го оспори пред съответния административен съд при условията и по реда на чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация”. С това изменение се дава възможност на областния управител да оспорва актовете на общинския съвет за одобряване на ОУП по законосъобразност – при установени нарушения, непроведени или неспазени процедури по съгласуване и одобряване на проекта на ОУП, включително процедури по екологичното законодателство – Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие.
Tweet |
|