АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
МС одобри отчета за изпълнението на Бюджет 2009 г.
Министерският съвет одобри отчета за изпълнението на Държавния бюджет на България /ЗДБРБ/ за 2009 г. и предлага на Народното събрание да го разгледа и приеме, съобщиха от пресслужбата на кабинета.
Развитието на значително по-песимистичен икономически сценарий от залегналия при изготвянето на разчетите към ЗДБРБ за 2009 г. доведе до чувствително изоставане в изпълнението на разчетите по приходите, се посочва в прессъобщението.
Оптимистичните допускания по фискалната рамка в разчетите към ЗДБРБ за 2009 г. бяха съпроводени с по-високи разходи спрямо предходната година. Неизпълнението на приходите и високият темп на усвояване на разходите през първата половина на годината оказаха натиск върху бюджетната позиция, което предполагаше незабавни мерки за нейното стабилизиране. Липсата на решителни действия за ограничаване на разходите през първите месеци на годината допълнително ограничиха възможностите за прилагане на мерки в разходите с навлизането на бюджетното изпълнение във втората половина на годината. Едва през август бяха предприети спешни мерки за стабилизиране на бюджетната позиция.
Първата стъпка в тази посока бе одобреният пакет мерки за ограничаване на нелихвените разходи по републиканския бюджет за 2009 г. в размер на около 1,15 млрд. лв. /1,7 на сто от БВП/. В подкрепа на фиска, освен по линия на свиване и реализиране на икономии в публичните разходи, бяха предприети и действия за повишаване на събираемостта на приходите и осигуряване на допълнителни източници на постъпления. Положените огромни усилия за стабилизиране на бюджетната позиция в условията на драстично свиване на приходите позволиха бюджетният дефицит на касова основа да остане на относително устойчиво от фискална гледна точка ниво, предвид на огромния натиск на кризата.
Недостатъчно ефективният контрол и нарушаването на фискалната дисциплина през 2008 г. и първите седем месеца на 2009 г. са дали възможност да бъдат подписвани договори и анекси към тях, както и да бъдат поемани ангажименти за разходи, които не са обезпечени с финансиране при свитата фискална рамка за 2009 година. Това доведе до рязко нарастване на задълженията на правителството по балансите на бюджетните разпоредители.
Драстичното нарастване на задълженията и намалелите вземания се отразиха в сериозно нарастване на дефицита, оценен по използваната от ЕВРОСТАТ методология на начислена основа. Според оценките в априлските нотификационни таблици дефицитът на България за 2009 г. на начислена основа възлиза на 3,9 на сто от БВП.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма /КФП/ за 2009 г. е отрицателно в размер на 626,1 млн. лв. /0,9 на сто от БВП/, а фискалният резерв към 31.12.2009 г. е в размер на 7672,9 млн. лева. Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2009 г. са 25 040,8 млн. лв. или 76,9 на
сто от програмата за годината и представляват 37,8 на сто от БВП. Общата сума на данъчните постъпления /вкл. приходите от осигурителни вноски/ за 2009 г. възлиза на 20 171,9 млн. лв., което представлява 78,4 на сто от годишния разчет и 30,4 на сто
от БВП. Приходите в частта на преките данъци са 3813,5 млн. лв., или 77,1 на сто от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 10 398,6 млн. лв., което е 75,4 на сто от програмата за годината. Изпълнението спрямо разчета за
годината по отделни данъци в групата е, както следва: приходите от ДДС представляват 69 на сто от планираните със ЗДБРБ за 2009 г., приходите от акцизи - 90,2 на сто, и приходите от мита - 56,6 на сто. Постъпленията от други данъци /вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО/ възлизат на 686,7 млн. лв., или
69,6 на сто изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 31.12.2009 г. са в размер на 5273,1 млн. лв. или с 12,2 на сто под планираните за годината.
Неданъчните приходи са в размер на 3542,8 млн. лв., което представлява 92,8 на сто от годишните разчети и 5,3 на сто от БВП. Спрямо 2008 г. е налице спад с 11,5 на сто, като
най-сериозно е забавянето при неданъчните постъпления по общинските бюджети, където постъпленията от продажба на земя и имущество намаляват наполовина спрямо 2008 година.
Постъпилите помощи през 2009 г. са в размер 1326,2 млн. лв. и представляват две на сто от БВП. Те са основно от авансови плащания от структурните и Кохезионния фондове на ЕС по бюджета на Националния фонд и постъпления от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство
по бюджета на Разплащателната агенция към ДФ "Земеделие".
Разходите /вкл. вноската за бюджета на ЕС/ по консолидирания бюджет за 2009 г. са 38,7 на сто от БВП, а общият им размер е 25 666,9 млн. лв. или 84,5 на сто от годишния разчет. От тях лихвените плащания са 520,8 млн. лв. или 0,8 на сто от БВП, като спрямо 2008 г. се отчита намаление с 64,3 млн. лева.
Нелихвените разходи през 2009 г. са 24 400 млн. лв. или 36,8 на сто от БВП. Вноската на България в общия бюджет на ЕС за 2009 г.е в размер на 746,2 млн. лв. или 1,1 на сто от БВП.
Tweet |
|