АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
МС спря концесията за летище "София"
Правителството прекрати процедурата за отдаването на концесия на Летище „София”. Това съобщи на брифинг говорителят на служебното правителство. През миналата седмица служебният министър на транспорта Христо Алексиев обясни, че ще предложи на МС подобно решение.
Той се аргументира, че решението е взето на базата на анализ, редица срещи и подробно запознаване с условията на концесията. Основният мотив, с който министър Алексиев обосновава спирането на концесията пред Министерския съвет, че не е защитен държавният интерес. "Концесиите са много добра форма на стопанисване на публична инфраструктура, но само когато са направени по такъв начин, че да защитават националния интерес. В случая с летище "София" не мисля, че това е налице, по-скоро бих казал, че публичният интерес не е достатъчно добре защитен", коментира Алексиев.
Според Алексиев не е гарантиран и икономическият баланс на концесията. Той припомни, че бъдещият концесионер трябва да плати минимална еднократна сума в размер не по-малък от 550 млн. лева без ДДС. Държавата обаче е поела ангажимент това концесионно плащане да се приеме като разход и бъде включено в летищните такси. По думите на служебния министър това означава годишно увеличение на летищните такси между 20-25 милиона лева, което ще означава отлив на трафик през летището.
Според служебния министър на транспорта няма яснота и гаранции по отношение на инвестициите - какво искаме да се случи с летището. Държавата трябва да е уверена, че бъдещият концесионер няма да генерира свръхпечалба или по-висока от нормално приетата, чрез опериране на летище "София", посочи той. Освен това служебният министър отчете, че колкото е по дълъг срокът на концесията, толкова по-голям е рискът за това. Той даде пример с концесията за летище "Белград", където срокът е 25 години за сравнение с тази за летище "София", която е за 35 години.
Служебният министър отбеляза, че не е избран международен консултант, който да се погрижи за маркетинга и в крайна сметка да предложи една по-добра оферта.
По думите на Алексиев не е правилно проблемите в един вид транспорт да бъдат решавани за сметка на друг вид, предвид на заявеното от предишното правителство намерение средствата от концесията на летище "София" да бъдат използвани за финансовото стабилизиране на БДЖ. "За БДЖ има ясен план, а кредиторите са склонни да разсрочат задълженията на компанията", коментира той.
На въпрос дали има намеса на турска фирма при сегашната концесия Христо Алексиев отговори, че сегашният анализ сочи, "че стратегическата инфраструктура е важна, международната обстановка е сложна и се поставя акцент върху фактора сигурност". Но това по думите му не фиксира кой евентуално би спечелил концесията. "Не е важно коя фирма ще спечели, важно е да се защити държавният интерес", добави министър Алексиев.
Според служебния министър подготвителните действия по концесията не са извършени по най-адекватния начин. Той отново даде пример с концесията за летище "Белград", за която са получени 27 оферти, а за летището в София очакваме не повече от 5.
Решението за откриване на процедура за предоставяне на концесия за услуга на летище "София" бе взето от второто правителство на Бойко Борисов, като на 3 юни м.г. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията откри процедурата. Идеята получи остри критики от страна на БСП, както и на част от синдикатите. Поради подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията процедурата за концесия беше спряна на 19 юни. Заради искане от компании с интерес към участие обаче процедурата по концесията на летището бе открита отново, като срокът непрекъснато се удължаваше. Последното удължаване на срока за подаване на оферти от инвеститори бе до май тази година.
Tweet |
|