АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
На Балканите символични продажби на нови коли
Радослав Лазаров
Продажбите на нови автомобили в Европа отбелязват спад от 9,3% в сравнение със същия период на миналата година. Това е втори пореден месец, в който статистиката на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) отбелязва намаляване на новорегистрираните леки превозни средства, след десет поредни месеца на увеличение на търсенето. За първите пет месеца на годината обаче продадените нови коли са с 2,3% повече в сравнение със същия период на 2009 г. – 6 111 021 за 2010 г. срещу 5 975 250 за миналата година.
За съжаление в България пазарът на нови автомобили продължава да се свива със стремителна скорост – 42,36% спад за първите пет месеца на годината. В абсолютна стойност това означава, че за периода януари-април са продадени само 7165 броя.
За наше успокоение тази тенденция не е чужда и на останалите страни от Югоизточна Европа. В Румъния спадът дори е още по-голям – 49,0%, но там пазарът е доста по-голям и продажбите от началото на годината са 26 351 броя нови автомобили.
Кризата, която връхлетя Гърция се отрази и на местните дилъри на световните марки. Само 11 928 броя нови коли са продадени за май, което е спад с 54,1% на месечна база. В първите месеци на годината обаче гърците не се притесняваха да купуват автомобили и поради тази причина за първите пет месеца спадът е само 6,5%, като в абсолютна стойност това са 83 741 броя за първите пет месеца на 2010 г.
За сравнение за цялата 2008 г. (най-силната за автомобилните вносители у нас) в България бяха продадени общо 53 812 нови коли.
В Турция продажбите на нови автомобили за първите четири месеца на годината бележат спад от едва 0,7%, което е позитивен знак за стабилността на местната икономика. За периода януари-април в страната са продадени 103 752 автомобила в сравнение с 104 489 за същия период на 2009 г. според местната асоциация на производителите и вносители на леки автомобили.
Други страни с подобен по размер спад, като този у нас са Унгария (-46,4%) за първите пет месеца на годината, както и Словакия (-30,3%), Естония (-26,5%) и Латвия (-25,1%). Най-големият пазар в Европа - германският (-27,7%) бележи сериозно отстъпление, но пък се забелязва сериозно нарастване на търсенето в Испания (+43,5%), Великобритания (+22,%), както и в Италия (+7,9%) и Франция (+7,2%). Само за месец май, който през последните години е слаб по отношение на продажбата на нови автомобили спад бележат Германия (-35,1%), Италия (-13,8%), Франция (-11,5%), докато Испания (44,6%), Белгия (25,7%), Холандия (20,3%) регистрират значителен ръст.
Tweet |
|