АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Над 1,63 млрд. лв. добавена стойност на Kaufland
Над 1,63 млрд. лева е добавената стойност на Kaufland за българската икономика. Това показват данните от втория доклад за оценката на нетното въздействие на дейността на компанията върху природния, социалния и икономическия капитал в България. Kaufland продължава да бъде първата компания в България, която публично оповестява подобна нетна оценка.
Докладът изследва какво е цялостното (нетно) въздействие от дейността на Kaufland в България, т.е. проследява както позитивните, така и негативните въздействия от дейността на най-голямата търговска верига.
Обхватът на изследването включва както преките въздействия на ритейлъра, така и въздействията на търговците, които се помещават под покривите на хипермаркетите (т. нар. концесионери), непреките въздействия на доставчиците, допълнителните въздействия на доставчиците на доставчиците на компанията и предизвиканите въздействия от харченето на заплатите на служителите и на всички доставчици и производители по веригата на доставките.
В събитието за представяне на доклада се включиха ръководителят на икономическия отдел на Посолството на Германия у нас Мориц Зайлер, ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров, икономическият анализатор Кузман Илиев и Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt България – консултантската компания, изготвила документа.
Основни изводи в доклада:
Едно работно място в Kaufland България поддържа над 5 други в българската икономика. Икономическата дейностна компанията в страната допринася за създаването и поддържането на 41 321 работни места. За сравнение, поддържаните работни места през 2019 г. са с близо 25% по-малко;
Всеки 100 лева, похарчени във веригата, създават допълнителна стойност за българската икономика и общество в размер на 71,7 лева;
Магазините на компанията са търговски центрове, даващи възможност за развитие на редица други бизнеси там. В населените места извън големите градове, те често представлява единственото място, където разнообразни бизнеси имат възможността да функционират. Тези бизнеси създават добавена стойност от 23,5 милиона лева за българската икономика;
Положителната стойност, която се създава от веригата, е близо 4 пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията. Големият дял на положителните въздействия се дължи на собствената дейност на компанията и тази на нейните основни доставчици, докато негативните въздействия са основно резултат от дейности в секторите на земеделието, транспорта и енергетиката.
Тези области обикновено имат висок екологичен отпечатък, върху който компанията няма директен оперативен контрол. Въпреки това, компанията се стреми да намали негативните последици, като въвежда политики, изисквания и стандарти за своите доставчици и партньори;
Kaufland пряко създава с близо 25% повече стойност за обществото, отколкото за самата компания (нетна печалба спрямо заплати за служители изаплатени данъци и такси към държавата);
Преките емисии са спаднали с 45% спрямо 2019 г. в резултат на закупуването на „зелена“ енергия за 100% от използваното електричество от магазините.
Първата такава оценка, изготвена за ритейлъра, проследяваше въздействията през финансовата 2019 година (1.03.2019 г. – 28.02.2020 г.). Текущата оценка отново се базира на данни за финансова година (1.3.2022 г. – 28.2.2023 г.) с цел по-добра сравнимост с резултатите от предходния период.
Докладът е изготвен от denkstatt България - консултантска компания с дългогодишен опит в областта на ESG, декарбонизация, доклади и оценки за въздействие, както и продуктова устойчивост. Документът е разработен на базата на подхода Sustainability accounting, следвайки две основни ръководства – Natural Capital Protocol и Social Capital Protocol, които предлагат обща международна рамка за изготвяне на проекти, даващи цялостен поглед за въздействията на бизнеса върху икономическия, природния и социалния капитал. Тези въздействия са оценени чрез базата данни EXIOBASE.
Tweet |
|