АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Наемите в молове и ритейл паркове растат



В последното тримесечие на годината предлагането на новооткрити търговски площи у нас остана сравнително ограничено. Новозавършените обеми в периода октомври-декември бяха 18 000 кв. м. Това е резултат от финализирането на два търговски парка в Пловдив и Плевен, разширяването на вече съществуващ обект във Велико Търново и частичното завършване на различни обекти във Видин, Русе и Добрич.
Така новите търговски площи за цялата 2024 г. достигаха 73 000 кв. м, което е съпоставимо с отдаваемата площ на втория най-голям мол у нас. Това се посочва в анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
„Макар да изпращаме една сравнително спокойна, от гледна точка на активността, година, очакванията ни за следващите месеци са за ръст в динамиката. Налице са сериозни обеми нови площи, които са в процес на планиране или изграждане, в сегмента на ритейл парковете.
През 2024 г. обемът на техните отдаваеми площи се разшири до 70% от този на търговските центрове. Тепърва ще ставаме свидетели на разгръщащ се потенциал и възможности на този тип обекти”, коментира Явор Костов, управляващ партньор на агенцията.
По данни на компанията, в момента се изграждат около 163 000 кв. м търговски площи, а други 230 000 кв. м са в процес на планиране. Към края на 2024 г. общият обем на търговските площи в страната възлиза на 1,39 млн. кв. м. В рамките на този обем без промяна остават площите в търговските центрове – 811 000 кв. м. На този фон обемите в търговските паркове растат с 13% на годишна база, достигайки 577 000 кв. м.
Сравнително силно е търсенето през последното тримесечие на 2024 г., посочват още експертите. Около 85 нови магазина бяха открити през периода в търговските центрове и паркове на фона на 89 в предходната година. Като реална площ новооткритите обекти възлизат на 35 000 кв. м, поравно разпределени между парковете и моловете. През тримесечието на пазара влязоха два нови ключови играча - HalfPrice и Foot Locker, които откриха своите първи магазини в търговски центрове в София и Бургас.
Делът на свободните площи в края на тримесечието остана доста скромен - под 5%. Това рефлектира в ръст на наемите на първокласни площи в моловете до 43 евро/кв. м и съответно 12.5 евро/кв. м в ритейл парковете, като перспективата е за допълнително покачване в следващите 6 месеца. В същото време доходността от първокласните площи се понижава до 7.5% в търговските центрове и парковете, като се очаква стабилизиране в бъдеще.
Tweet |
|