АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Назад към магазините в жилищни блокове
Сп. imot.bg
С 25% се е увеличило търсенето на магазини в партерните помещения на жилищни сгради. Интересът е от страна на представители на занаятчийки професии (обущари и шивачи), а също така и безработни, които са решили да открият закусвални и кафенета. Търсенето е главно на малки помещения с големина между 20 и 30 кв.м. От началото на годината собствениците именно на такъв тип магазини ги отдават най-бързо под наем. Ако се съпоставят наемните нива сега и преди две години, то спадът е с цели 45%, което също е причина за сключването на повече договори за наем. Малки търговски помещения се търсят не само в крайните квартали на София, но и в по-централните райони на столицата – Борово, Лозенец, Иван Вазов. Те се използват за фризьорски салони, козметични студия, обущарски и шивашки ателиета – дейности, които не се предлагат в търговските центрове, или ако ги има са на много висока цена.
Ниските наемни нива накараха и част от производителите. Голяма част от столичани имат наследствени земи в провинцията, чиято реколта вече започва да се предлага в малките магазини в квартала и това перфектно се вписва в търсенето на еко и био производство.
„Наблюдаваме зараждане на нова вълна малък бизнес – хора, които са готови с труд и амбиция да печелят необходимите им средства за живот. Но техните финансови възможности са силно ограничени, поради което активността в търсенето и огледите не води до ръст на ценовите нива – напротив, цените продължават да са обект на сериозни преговори”, коментира Цветелина Тасева, изпълнителен директор на агенция „Адрес”. Това на практика е релокация в поредния пазарен сегмент – поради повишеното търсене на техните услуги шивачките и обущарите масово напускат мазетата и апартаментите, ателиетата им се появяват на партера, където достъпът е по-лесен, а клиентите повече и по-добре обслужени, обясняват от агенцията.
Броят на кварталните закусвални и кафенета ще се увеличава, както и магазините за дрехи „втора употреба”. Последните почти изчезнаха от пазара през последните две години, в следствие на голямото количество открити молове, но кризата ги връща отново на пазара.
Друга тенденция, която ще се очертае в резултат на тежката икономическа обстановка, е намаляване броя на банковите клонове. Причината е, че все повече навлиза онлайн банкирането и на тяхно място се очаква да се появят нови квартали магазини с малко на брой хранителни стоки, но с удължено работно време. В кризата развитие претърпява и бизнеса на заложните къщи, които търсят помещения на главни улици и кръстовища.
„Тенденцията към съживяване на пазара на магазини в кварталите и на основни улици вече е факт.
Собствениците на приземни помещения имат възможност да реализират имотите си, но само ако бъдат достатъчно разумни и не вдигат цените, тъй като именно ниските наемни нива окуражиха българите да стартират бизнес. Едно покачване на наемите би върнало и двете страни в изходна позиция”, допълва Тасева.
Tweet |
|