АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Най-големите ОП с европейско финансиране
Отворените от правителството данни за всички обществени поръчки, проведени в периода 2007-2015 г., дават възможност да се направят различни разрези на харченето на обществен ресурс. Ето такъв детайл от доклада "Дисекция на обществените поръчки (2007-2015г.)", изготвен от ИПИ.
През периода поръчките са възлагани от над три хиляди държавни органи и компании, включително местната администрация, а спечелилите поръчките са близо 20 хиляди.
Част от обществените поръчки в България са осъществени чрез европейски средства по оперативните програми на ЕС. В периода 2007-2015 г. общо над 16 хиляди проекта са с европейско съфинансиране, а стойността им надхвърля 17 млрд. лева. Това означава 9,6% от общия брой на поръчките и 27,3% от сумата по тях. Разликата идва от това, че основната част от европейското финансиране се използва за поръчки в областта на строителството, в частност на пътища и магистрали, които изискват сравнително голям ресурс.
Така, докато и при доставките, и при строителството обществените поръчки с европейско съфинансиране са по около 4 хиляди за периода, сумата на договорите за доставки е под 3 млрд. лв., а при строителството стойността на договорите е над 4 пъти по-голяма – близо 13 млрд. лева. Нещо повече, една поръчка за строителство с бюджетни средства струва средно около 1 млн. лв., а една съфинансирана – над 3 млн. лева. Тук отново се вижда използването на европейски средства за големи и скъпи инфраструктурни проекти. Над половината от парите, изхарчени за строителство, са с европейско участие (51,4%) в сравнение с 10-12% при доставките и услугите. Най-големите проекти с европейско съфинансиране от 2007 г. до 2015 г. включват три разширения на столичното метро и две доставки на метровлакове общо за над 1 млрд. лв., строителството на лотове по автомагистралите Тракия и Струма и Северната скоростна тангента за общо 900 млн. лв., изграждането на завод за битовите отпадъци на Столична община за 200 млн. лв. и рехабилитация на железопътната инфраструктура по линията Пловдив – Бургас за 150 млн. лева.
Tweet |
|