АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Най-големият британски оператор иска летище София
В сряда министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията реши да удължи с един месец срока за подаване на заявления и оферти за концесионната процедура за летище София. Така кандидати могат да подават оферти до 22 ноември 2018 г. , 16:30 часа българско време, а заявленията ще бъдат отворени на 23 ноември 2018 г. в 9:00 часа българско време. Обявлението за поправка е изпратено за публикуване в Официалния вестник на Европейския съюз на 3 октомври 2018 г.
Manchester Airport Group (MAG), най-голямата британска летищна група, потвърди на 3-ти октомври своите намерения да участва в тръжната процедура по отдаване на концесията на летище София, чието начало бе дадено от българското правителство на 5 юли 2018 г.
В момента MAG управлява три от основните летища във Великобритания – Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които заедно обслужват 60 милиона пътници на година, до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии.
Структурата на собственост на компанията включва както Градския съвет и Общинските власти на Манчестър, така и дългосрочни частни инвеститори (IFM Investors). Този тип собственост гарантира, че в основата на растежа на компанията, е способността да балансира търговските приоритети на летищата с ангажимента си да работи в тясно сътрудничество с местните общности около всеки обект. По този начин се гарантира, че те ще имат ползи от гледна точка на инвестиции и създаване на работни места, а и ще бъде гарантирано и опазването на околната среда.
MAG оперира всяко от летищата си като самостоятелен обект. Компанията, съвместно с екип от местни консултанти, вече повече от две години анализира потенциала на Летище София и обявява, че е първият консорциум, който потвърждава участие в процедурата.
Офертата на MAG ще бъде подкрепена от китайския строителен гигант BCEG, който вече работи с MAG по строителния проект в Манчестър - Airport City UK, един от най-значителните британски примери за сътрудничество с Китай в областта на инфраструктурното развитие. Включването на BCEG ще доведе и до нови възможности за сътрудничество между България и Китай.
18 компании са кандидати за концесията, съобщи 24 часа он лайн. Компаниите са оператори на големи летища, инвестиционни фондове и банки. Сред кандидатите е испанската “Феровиал”, която притежава дялове от “Хийтроу еърпорт холдингс”. От месец се коментира, че и операторът на летището в Дъблин е сред кандидатите.
След като френската “Венси” взе на концесия летището в Белград, а аеропортът в Загреб е на друга голяма френска компания - “Буиг”, се смяташе, че интересът от тази държава към българската процедура няма да е голям. Оказва се обаче, че три френски компании са кандидат-концесионери. Едната е “Буиг”, освен нея интерес проявявали и Groupe ADP (собственост на Aeroports de Paris). Тя притежава 26 летища, сред тях парижките - “Шарл дьо Гол”, “Орли” и “Буве”. Говори се и за трета френска фирма, по-скоро това е фонд с държавно участие.
Силно е и германското присъствие. Освен “Фрапорт”, която държи концесията на летищата Варна и Бургас, се спрягат и още две компании. Едната е оператор на летището в Мюнхен и за нея се говори още от предишната процедура. Третият немски кандидат е “Авия алианс”, която държи летищата в Дюселдорф, Дортмунд и Бремен.
Ситибанк, ING, ЕБВР и Световната банка, която е консултант по концесията, вероятно ще финансират сделката.
Tweet |
|