АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Най-мащабният жп проект в България
Най-мащабният жп проект в България, който се подготвя в момента е жп трасето Видин – София, част от Коридор IV на Трансевропейската железопътна мрежа. Според Стилиян Кротнев, директор на дирекция „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти“ в НКЖИ са били направени 33 варианта на предпроектни проучвания, като са избрани 3 от тях. В момента се работи по подготовката на проекта, извършва се координиране и оценка на съответствието. През следващия програмен период се очаква да се пристъпи към избор на изпълнител за строителство.
През сегашния програмен период - 2007-2013 година, ще бъдат завършени отчуждителните процедури и подготвени документите до разрешение за строеж на линията Видин-София. След изграждането на трасето скоростта на товарните влакове ще достигне 120 километра, а на пътническите - 160 километра. Проектът е разделен на пет етапа, като последният - "Руска Бяла-София", ще започне да се строи след 2020 година. Източниците на финансиране на проекта са ОП "Транспорт" - 2014-2020 година, и програмата "Кънект Юръп". Проектът е изключително сложен и по него предстоят освен отчуждителни процедури и археологически дейности, както и да се проектират мерки за намаляване на шума в населените места.
Какво ще се случи с жп линията през Враца на фона на искането на местната общественост железницата да минава през тунел под земята. От НКЖИ обясниха, че това означава оскъпяване от над 150 млн. евро, които трудно могат да бъдат обосновани пред ЕК, а в условията на криза страната не може да осигури подобно финансиране. Обсъждани са всички налични способи за преминаване през града, в това число, чрез изграждането на шумозаглушителна стена, но за сега не е постигнат консенсус. От НКЖИ посочиха, че след 2014 г. поетапно ще стартират участъците, които са в най-напреднала фаза на подготовка, но към момента проблемите с преминаването през Враца поставят някои неизвестни и рискове пред изпълнението на целия проект Видин-София.
Tweet |
|