АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Най-популярните е-услуги във Виена
Кармелита Денева, Ива Стойкова,специални пратеници на EconomyNews.bg Виена
Разговор с Улрике Хюмер, ръководител на група Мениджмънт на процесите и на информационните и комуникационни технологии в дирекция „Организация и сигурност”
Колко и какви електронни услуги предлага Община Виена на гражданите си?
Община Виена от много години има широка мрежа от електронни услуги. Имаме т.нар. виртуална служба на интернет страницата на Общината. По всички служебни пътища и услуги на гражданите се предлагат формуляри, които да ползват и по този начин да комуникират с общината по електронен път. Например, регистрирането на куче, подаването на молба за издаването на паспорт или адресна регистрация. Правото да се паркира в определен район по местоживеене също се издава електронно. Напълно по електронен път може да стане регистрацията за упражняването на стопанска дейност и получаването на лиценз.
Разкажете повече за услугите, свързани със стопанска дейност.
Първо е необходимо издаването на лиценз – това става изцяло онлайн. Имаме регистър за лизенциите за стопанска дейност. Процедурата например за отварянето на ресторант може да стане частично по електронен път. Защото условията в кухнята, измерването на шума и други подробности, свързани с безопасността на храната и здравето на хората трябва да бъдат установени на място. За индустриалните предприятия въпросът стои по същия начин. Но дейности като преводач могат да бъдат регистрирани изцяло по електронен път. Има идеи и как Общината може да подкрепи регионална електронна търговия.
Синхронизирана ли е електронната информация към Общината с останалите държавни институции?
Да, синхронизирана е. От години имаме сътрудничество между държавата, провинциите, общините и градовете. Има една структура, в рамките на която се съгласува и координира електронното управление. В Австрия има специален Закон за електронното управление. Ние имаме различни регистри - за адресна регистрация, регистър на сдруженията с идеална цел, регистър на водачите на МПС и чрез този закон се урежда въпросът органите да са задължени да ползват тези регистри. Например, не би трябвало да се изисква от гражданите да предоставят документ за адресна регистрация. Задължението на властите е първо да се информират от регистрите, а не да питат гражданите. Всички официални органи имат достъп до тези регистри.
Какви такси се заплащат за електронни услуги?
За съжаление, не всички услуги са безплатни. Има закон за таксите и наредби за административните държавни такси и според тях се определя за кои услуги се плаща и за кои – не. Съществува и освобождаване от такси. Може да се подаде молба за издаване на паспорт за бебета и малки деца, като до 2-годишна възраст тези паспорти са безплатни. По същия начин е и за удостоверението за раждане. Иначе процедурата за издаване на задграничен паспорт струва 75 евро – самият паспорт е 30 евро, а останалото са такси. Правото за паркиране на един автомобил по местоживеене струва 120 евро годишно, а таксата за разрешителното – 48 евро. Ако бъде подадено по електронен път обаче, то струва седем евро по-малко.
Колко време отне създаването на системата за електронни услуги и какво предстои?
Електронното управление във Виена има дълга история, години бяха нужни, за да се изгради основата. Тя се правеше постепенно – първоначално такива услуги бяха въведени за адресната регистрация, после за регистрацията за гражданско състояние. Създаването на Централен регистър за определените сфери отнема около две години. В момента работим по създаването на Централен регистър на избирателите. Планираме да е готов за година и половина, като това е доста стегнат план за действие.
Не можем да кажем колко точно е продължил даден процес, защото той никога не е спирал. Електронното управление е процес на създаване и на разширяване – непрекъснато се надгражда електронната система.
Сред бъдещите ни проекти е също да предоставим възможност за ползване на електронните услуги и през мобилни устройства. Услугите ще се предоставят според социалния статус – ученик, работещ, пенсионер. По-рано услугите се изграждаха от гледна точка на Общината и на нашите възможности. Но когато се наложи гражданинът да ползва електронните услуги и не познава вътрешнообщинската структура, той се затруднява. Затова в бъдеще ще изхождаме от позицията на гражданина, как той ни възприема и така ще изграждаме нашите е-услуги.
За таци цел създадохме портал, съдържащ дигитален план за бъдещето на Виена. Това означава, че градът използва дигитализацията по свой начин. На тази платформа са представени бъдещите ни планове.
Изработваме стратегията на информационните и комуникационни технологии с участието на гражданите – те дават своите идеи на платформата, да коментират, също и чрез Фейсбук. Този план за бъдещето се развива от 2015 г. и сега правим оценка, за да го приспособим за по-добра комуникация с гражданите.
Какви препоръки дават гражданите?
Гражданите искат лесен достъп до е-услугите – лесно да ги намерят и лесно да ги използват. Много от нашите процеси все още са твърде сложни и често се случва гражданин да започне да ползва е-услуга, но да се откаже, защото му е сложно и в крайна сметка пак да дойде лично. Ще ви дам един интересен пример – за да се издаде разрешително за градина към заведение, трябва да се издаде разрешително, но преди това да се поиска мнението на съседите, вещи лица, изобщо процедурата е много сложна. Наш проект улесни това – служители на общината отиват на място с автомобил, подобно на Google, и правят снимки от различни позиции. Така получаваме поглед върху цялото обществено пространство. На базата на този материал по-бързо и просто се взима решение, а не се налага да се провеждат тежки заседания на място.
Каква е оценката на гражданите за електронните услуги?
Оценката е изключително положителна. Имаме статистика. Например, получаването на разрешително за паркиране 80% се извършва онлайн. Подобен е процентът и при регистрацията на куче. По това разбираме, че колкото е по-прост процесът, толкова повече се използва.
Какъв е бюджетът за поддържането на системата за електронни услуги? Държавата има ли финансово участие?
Централните регистри се плащат от държавния бюджет. За нашата интернет страница и проектите годишният бюджет е 15-20 млн. евро, в завимост от това какви проекти сме планирали за определен период.
Една от големите теми, които обсъждаме и трябва да се справим, е как да се комуникира с хора, които са новодошли или не живеят отдавна във Виена. Всичките ни услуги са достъпни на няколко езика. Но ние не заместваме административните услуги – гражданите винаги могат да отидат лично в съответните администрации, ако им е по-приятно. Основен принцип е, че електронното управление е допълнителна услуга. В никакъв случай не искаме да дискриминираме гражданите, които нямат компютър или смартфон.
Все пак нашата статистика отчита драстичен спад на някои услуги на място. Такива са разрешителните за паркиране, за кучета. При паспортите въпросът е малко по-сложен – личното присъствие не може съвсем да бъде изключено, защото се взимат биометрични данни, но гражданите имат възможност предварително да си резервират час. Времето за това е скъсено – отнема само пет минути, а после паспортът се получава по пощата. Услугата за издаването на паспорт се радва на пълно удовлетворение от страна на гражданите.
При други услуги обаче е невъзможно предварително да се запази час и на място се взима номерче. Работим по проект , наречен „Мениджър на времето”. Чрез него гражданинът се информира, че може да се наложи да почака по-дълго – на мобилния си телефон той ще получи информация, че има например един час, докато дойде неговия ред, и той може да оползотвори това време.
-------------------Със съдействието на Ойроком-ПР и софийското Бюро за международни връзки на Община Виена
Снимка: LinkedIn
Tweet |
|