АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Несебър – битка за 50 млн. лв.
Данаил Алеков
Петима от общо 10-те кандидати за кмет на Несебър са основните играчи за кметския стол в атрактивната морска община с висока избирателна активност, показа проверка на EconomyNews.bg.
С най-големи шансове за поста са настоящият кмет Николай Димитров, подкрепен от БСП и неговия опонент – Атанас Терзиев, човек на ГЕРБ, като двамата се радват и на сериозна подкрепа от местните бизнесмени.
Така например, Николай Димитров е мощно подкрепян от партията на строителните предприемачи братя Диневи – МОРЕ. Двамата са известни с богатия си автопарк, яхтеното пристанище и частния самолет Cessna C550.
Основният претендент - Атанас Терзиев е общински съветник от партия ДЕЛА, основана от бизнесмена Чавдар Александров – Чочо. Предприемачът разполага със собствена авиокомпания – „Александров Еър” и два самолета LearJet 60. Бизнесменът има и няколко яхти, най-ценната от които - Azimut 105 - e най-голямата яхта в България (дълга 31 м., а цената й не пада под 9.5 млн. евро).
Сред основните кандидати за кметското място се включи и скандалният бивш градоначалник Николай Трифонов, който не довърши последния си мандат през 2007, след като срещу него започна разследване. Разкрития показаха, че по време на неговото управление много съдии и прокурори се оказаха с парцели в Несебър и Свети Влас като оземляването с крайморски терени е ставало по добре познатата схема с отстъпено право на строеж. Сравнително нов играч, но с шансове за поста е Георги Манолов, издигнат от коалиция „Ново начало“. Манолов е бивш зам .кмет по еврофондовете, подкрепен е от десни партии, както и от група бизнесмени, най-известният от които е хотелиерът и общественик Венелин Ташев. Опонент на Николай Димитров ще е и неговият бивш съратник Драгомир Попов от времето на Евролевицата, който излиза от името на гражданското обединение „Единство“.
За какво е битката?
Общината е богата и в този смисъл привлекателна за бизнес начинания, което се вижда ясно и от нейния бюджет. За тази година той е „скромен“ – 49 млн. лв. (все пак жителите на общината са 28,4 хил. души). За 2010 г. бюджетът е бил 61. 2 млн. лв. , а през 2009 – 75 млн. лв. Почти половината от тези средства са от постъпления от данъци, такси и неданъчни приходи. Средствата, които ще има общината Несебър по линия на еврофондовете и през 2012 година ще бъдат достатъчно, за да се инвестира щедро в кметската кампания през 2011 година. На сайта на общината има 9 подадени проектни предложения за бюджентия период 2007-2013 година по различни оперативни програми. Стойността на 6 от тях е за общо е 8.5 млн.лв.
Най-апетитното перо за предприемачите са несъмнено обществените поръчки и капиталовите разходи. През тази година за капиталови разходи са предвидени 10 501 383 лв. Строителната програма възлиза на 9 117 374 лв., а програмата за проектиране е в размер на 728 109 лв. Всичко това е напълно достатъчно основание за мотивация на играчите и лобитата зад тях да не жалят пари и сили за кампанията.
От този интерес се възползват местните медии, за които сега е златното време да оправят бюджетите. От предизборните щабове споделиха, че една страница в областния вестник на Бургас „Черно море“ струва 2,5 хил. лв.
Купуване на гласове
Според местните жители основно перо в кампаниите си остава купуването на гласове. Традиционно в Несебър избирателната активност е 75%, а разследване на bTV показа, че има масова организация за купуване на гласове като цената на вота е 200 лв. за глас.
За търговия с вота на избиратели съобщи преди два месеца и TV7. Телевизията разкри, че от общината прилагат нова схема за купуване на гласове, като раздават под формата на социални помощи от 100 до 600 лв. на местните жители срещу подкрепа за определени кандидати на предстоящия вот.
Tweet |
|