EUR 1.9558
USD 1.8068
CHF 2.0847
GBP 2.3463
CNY 2.5360
you tube
mobile version

НКЖИ повиши такси, карго жп фирми протестират

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

НКЖИ повиши такси, карго жп фирми протестират

mail08:10 | 07.11.2023прегледи 591 коментарикоментари 0


Над 4,4 милиона лева ще бъдат спестени от товарните жп превозвачи през следващата година, в резултат на промените в тарифите на Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков на брифинг с ръководството на НКЖИ, по повод промяната в цените на някои услуги на компанията.

Министър Гвоздейков обясни, че от 1 ноември са увеличени цените на няколко допълнителни услуги за експресни товарни жп превози, които се заявяват до 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака. „Тарифите за назначаване на извънредни влакове и изготвяне на разписание извън годишния график не са променяни от 15 години. За същия този период цената на товарните жп превози се е увеличила с 223%“, подчерта транспортният министър.

По думите му, НКЖИ е взела решение за актуализиране на цените още през 2022 г., но то е отлагано няколко пъти от служебния кабинет. „От началото на следващата година инфраструктурната такса за ползване на жп мрежата ще бъде намалена с 32%, а таксата за неизползван капацитет ще се намали с 16%. Като отчетем всички тези промени разчетите показват, че кумулативно бизнесът ще спести средства, а няма да е на загуба“, акцентира Гвоздейков.

Генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ Мария Генова подчерта, че услугите, за които е въведено увеличението, не са задължителни, а по-скоро са в полза на бизнеса и на превозвачите. „Тези услуги дават възможност на бизнеса да удовлетвори максимално бързо своите клиенти и товародатели, като заяви експресна промяна в графика за пътуване“, уточни Генова.

В зависимост от времето на подаване на заявка от страна на превозвача са определени три вида услуги:

∙Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване. Цената се променя от 0,50 лв/км на 1,61 лв/км.

∙Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10:00 часа на предишния ден. Цената се променя от  0,75 лв/км на 2,42 лв/км.

∙Експресна - получена след 10:00 часа в деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1,00 лв/км на 3,22 лв/км. При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, каквато възможност няма в другите страни.

„Свидетели сме на пълната липса на адекватни действия в железопътния транспорт“. Това заяви Пенко Несторов, председател на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт.

„От години липсва цялостна и устойчива жп политика, не се хармонизира законодателството ни с това на ЕС (като в последните години се наблюдават включително и няколко наказателни процедури срещу България). От това страдат всички железопътните превозвачи, които са направили огромни инвестиции, но държавата не може да им осигури нормална и предвидима бизнес среда“, оплакаха се от жп бранша.

Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за пореден път увеличава таксите за достъп до инфраструктурата - драстично, необосновано, дискриминационно и абсолютно „на тъмно“.

„От години алармираме Министерството на транспорта,  Изпълнителна агенция “Железопътна администрация“ и  НКЖИ за това, че моделът за формиране на таксите не отговаря на задължителните изисквания, които са въведени в единното железопътно пространство в ЕС. Тези правила изискват таксите да се формират на база преки разходи на НКЖИ, т.е. тези които зависят от експлоатацията на релсовия път.

Продължава порочната практика на НКЖИ да формира таксите си на база на постоянните си разходи, което изрично е забранено от законодателството“, обясни Несторов. В Регламент 2015/909 изрично са посочени кои разходи са преки и кои не.  Така НКЖИ получава такси, които имат многократно завишена стойност от действителните, които трябва да се плащат. И тези такси се одобряват от ИА „ЖА“.

Например, за влак, който е 1000 тона за трасето от Драгоман до Капъкуле се заплащат такси в размер на 8 евро за километър. За сравнение в Германия за влак от 4 000 тона (четири пъти по-голям влак) се заплаща 3 евро на километър. „Ние плащаме 12 пъти повече от превозвачите в Германия. Но не наблюдаваме да се инвестира 12 пъти повече в железопътната инфраструктура“, поясни Несторов. Този подход на определяне на таксите дискриминира българските превозвачи и ги прави неконкурентни на пазара.

Това ще доведе до фалит на железопътните превозвачи и касае цялостния модел на работа. Въпреки, че Референтния документ за таксите се издава годишно, има години при които той се изменял 11 пъти през годината, на практика това е почти всеки месец. Тези изменения се извършват без консултации със заинтересованите страни и без прозрачност.

Пазарът налага сключването на търговски договори за една или повече от една година, но с промяната на таксите в Референтния документ и жп превозвачите не могат да предвидят себестойността на собствената си услуга и нерядко се налага да возят на загуба. Както е сега при поредното увеличение в пъти на таксите, считано от вчера, 1 ноември 2023 година. Въпреки, че в ИА „ЖА“ са депозирани 9 жалби срещу това увеличение, то не беше преразгледано, нито от администрацията намериха за необходимо да го мотивират или обсъдят. 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg