EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Нов закон за финансови инструменти предлага МФ

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нов закон за финансови инструменти предлага МФ

mail18:01 | 15.08.2017прегледи 10092 коментарикоментари 0


Нов закон за пазарите на финансови инструменти предлага Министерството на финансите. Проектът, мотивите за него и цялостна предварителна оценка на въздействието са публикувани в Портала за обществени консултации към Министерския съвет. Предложения, коментари  и бележки се приемат до 7 септември 2017 година.

Ето и някои от акцентите на законопроекта:

Най-малко двама души ще управляват посредниците

Като са въведени детайлни изисквания за добра репутация, професионална квалификация и опит на членовете на управителните и контролните органи на инвестиционния посредник. Запазва се и досега съществуващият режим на одобрение на членовете на управителните и контролните органи на инвестиционния посредник. Завишават се правомощията на Комисията за финансов надзор. Като колективен орган, регулаторът ще издава одобренията, а не както е до момента - одобрението да се издава от заместник-председателя на комисията, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност".

Запазва се досегашния лицензионен режим за инвестиционните посредници, но документите, изисквани за издаване на лиценз, предстои да се определят с регламент на ЕС.

Обвързаните агенти - нови играчи за българския пазар

Нов момент в предлагания законопроект е възможността инвестиционните посредници да сключват договори с обвързани агенти. Обвързаният агент може да бъде физическо лице или търговско дружество, което срещу възнаграждение може да предоставя определени услуги от името на един инвестиционен посредник и на негова пълна и безусловна отговорност.

Законопроектът предвижда обвързаните агенти да се регистрират в Комисията за финансов надзор, след като удостоверят, че отговарят на нормативно установените изисквания за образование, опит и добра репутация. Въведени са изисквания за отговорността на инвестиционния посредник за дейността на обвързаните агенти, с които има сключен договор, както и за осъществяване на контрол върху тяхната дейност. На практика инвестиционните посредници ще носят пълна отговорност за действията на агентите.

Регламентирано е придобиването на инвестиционен посредник

Прокетозаконът регламентира ситуациите, при които се придобива инвестиционен посредник, както и случаите, свързани с придобиването и увеличаването на квалифицирано участие в инвестиционен посредник. Комисията за финансов надзор (а не заместник-председателят на комисията, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност") ще се произнася с решение при такива казуси.

Проектът определя и изискванията за вътрешна отчетност, вътрешен контрол, функция по съответствие с нормативните изисквания, управление на рисковете, вътрешен одит, политики за възнагражденията, лични сделки, възлагане на важни оперативни функции на трети лица, управлението на конфликти на интереси и др.

Инвестиционните посредници, които имат седалище в държава извън ЕС, подлежат на лицензиране от Комисията за финансов надзор, за да могат да работят в България.

Алгоритмична търговия

Нов момент спрямо настоящата нормативна уредба е въвеждането на изисквания, които инвестиционните посредници трябва да спазват при използването на така наречената алгоритмична търговия. Развитието на технологиите през последното десетилетие позволяват участниците на финансовите пазари да ползват алгоритмична търговия, при която компютърен алгоритъм определя автоматично елементите на нареждането при ограничена или нулева човешка намеса.

От посредниците се изисква при този механизъм да гарантират, че системата, която използват, има достатъчен капацитет, работи при определени подходящи лимити и прагове за търговия, не допуска да се подават грешни нареждания.

Нова система за търговия - пазар за растеж

Законопроектът предвижда създаването на нов вид многостранна система за търговия - пазар за растеж. При него не по-малко от 50 на сто от емитентите, чиито финансови инструменти са допуснати до търговия на това място за търговия, трябва да са малки и средни предприятия. Създаването и функционирането на пазари за растеж ще насърчи малкия и средния бизнес да набира капитал чрез капиталовия пазар в страната, мотивират предложението си вносителите.

Тези пазари се регистрират от Комисията за финансов надзор по предложение на съответния инвестиционен посредник.

(Инфосток)


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg