EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Нов шанс за летището в Габровница?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нов шанс за летището в Габровница?

mail11:40 | 04.08.2011прегледи 1395 коментарикоментари 0


Авиобазата в Габровница може да бъде продадена, посочва „Монт-прес”. Тринайсет са летищата с отпаднала необходимост на военното министерство, които ще бъдат предложени на търг, някои от тях още тази есен. Базите им сега се рушат заради липсата на средства за поддръжка.
Летището в Габровница е открито през 1948 г. Съгласно “План 2004” за реформите в Българската армия през есента на 1998 г. авиобазата прекрати своето активно съществуване. Тогава самолетите и персоналът са преместени в Доброславци. Окончателно е закрита през юни 2002 г. Габровнишкото летище има една от най-добрите писти у нас, твърдят бивши военни. Тя е дълга 3000 метра и е строена от немски специалисти по немска технология - с много дебел и устойчив пласт бетон. Тук е кацал най-големият руски товарен самолет “Буран”, самолети, доставящи гориво за АЕЦ “Козлодуй”. “Боинг” също можел да се приземи без проблем, е мнението на специалисти. Много от действащите пилоти са се подготвяли в Габровница, трупал е умения и опит първият български космонавт Георги Иванов.
Около авиобазата се зашумя през есента на 2002 г. Тогава стана ясно, че двигателите на ракетите СС-23 ще бъдат нарязани на летището. Военният по онова време министър Николай Свинаров издал специална заповед за това, а от министерството твърдяха, че на авиобазата ракетите само ще се разглобяват. Местните жители се вдигнаха на бунт заради рязането им и блокираха на няколко пъти движението по ж. п.-линията от София за Видин, която преминава през селото. Всичко приключи с края на мисията за унищожението. После се заговори, че военното летище вероятно ще стане автополигон. Тук трябваше да се провеждат изпитания на автомобили, произведени от немската фирма “Даймлер” в завод в хърватския град Риека. Инженери на голямата компания дори снимали пистата. Но този втори шанс остана в сферата на вероятностите.
В началото на годината авиобазата отново влезе в дневния ред на медиите. По време на годишния отчет на “Гражданска защита”-Монтана бе огласена идеята за създаване на Регионален център за хуманитарна помощ и гражданска защита на МВР. Този проект все още е в суров вид и ще трябва да има още много обсъждания, за да бъде преценено, има ли нужния интерес и необходимия ресурс за възобновяването на летището в селото. Тук може да има складове за различни видове хуманитарна помощ като палатки, одеяла, дрехи. Това ще позволи бърза реакция при евентуални природни бедствия и аварии. Близостта на язовир “Огоста” до летището е още едно предимство, защото от водоема може да се взима вода от самолетите за гасене на пожари. Така ако МВР създаде летателна структура за действия при горски пожари ще има отлични условия за бърза реакция. Повече подробности за проекта ще могат да бъдат съобщени на по-късен етап, когато стане ясно има ли бъдеще той. Според специалистите, летището лесно може да бъде оборудвано с нов вид техника за приемане и излитане. Въпреки сегашното му състояние в много кратки срокове е възможно да бъде превърнато в действащо.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg