EUR 1.9558
USD 1.7850
CHF 2.0813
GBP 2.3356
CNY 2.5258
you tube
mobile version

Нова книга за фамилния бизнес у нас

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нова книга за фамилния бизнес у нас

mail18:20 | 01.10.2024прегледи 792 коментарикоментари 0


Новата Книга на семейния бизнес в България за 2024 г. вече е фактИзлезе новото пето издание на  Книгата на фамилния бизнес в България. Книгата се издава от консултантската компания EY и включва историите на осем български компании, в които мажоритарните собственици са от едно семейство. Новото издание беше представено на специално събитие, което събра български и международни гости от корпоративните и обществените среди.

Като доверен съветник на фамилните компании по света и в България, EY припознава фамилните компании като онази здрава клетка на икономиката, която е достатъчно устойчива да понесе кризите и да се регенерира.

Фирмите, включени в Книгата на фамилния бизнес идват от различни индустрии, нареждат се сред пазарните лидери, показват значителен растеж във времето и имат амбиция за развитие на международните пазари. Общото между всички тях е и, че бизнесът им е успял да надживее няколко кризи, а днес, поне две, а понякога и три поколения работят рамо до рамо.

„Колкото повече са фамилните компании, които екипът на EY представя във времето в Книгата на фамилния бизнес, толкова по-силно се убеждаваме, че този проект е важен и че трябва да продължаваме да издирваме, събираме и разказваме историите на българските компании, на техните създатели, както и историите на приемствеността между поколенията“, коментира Николай Гърнев, управляващ съдружник в EY за България и Югоизточна Европа.

В новото издание на книгата са включени следните компании:

Аглика - един от пионерите в текстилната промишленост на България, компания, която се гордее с иновативните продукти, разработвани през годините.

АИТ Интернешънъл Транспорт - транспортна и логистична компания, базирана в Пловдив, но с амбиции да бъде сред първите в бранша в Европа.

Еконт - една от най-иновативните български компании, лидер в логистиката на малките пратки.

Никос Хранинженеринг - инженерна и производствена компания, която предоставя решения за млечната промишленост на света.

ЛИНКИН (до скоро Профилинк) -  водещ производител на PVC системи за врати и прозорци в България и Европа и с наскоро стартирало производство за алуминиеви изделия.

Санторелли - италианска компания, която развива бизнеса си в България повече от 30 години. Земеделски производител на череши, сини сливи и лешници, преработвател на череши и сини сливи, износител на преработени череши.

Свепол - международна компания за търговия и производство на полимери и синтетични влакна.

Органик Бий Продуктс - един от най-големите производители на мед в България.

Собствениците на фамилни бизнеси винаги са били изправени пред огромното предизвикателство да балансират амбициите си за растеж с усилията за съхраняване на семейното богатство през поколенията.

В момента повечето семейни компании в България се управляват от две поколения, които работят заедно или само от първото поколение, което предава опита си на наследниците. Но голямата част от семейните фирми не са подготвени за неочаквани събития, изискващи приемственост – около 20% не смятат, че това е необходимо, а близо 60% не се подготвят, но планират да проведат такива разговори. Само 20 на сто споделят, че са частично готови.

Допитване до фамилните компании в България показва, че едва 20% от собствениците излизат от семейния бизнес или прехвърлят собствеността на потомците си планирано и по правилен начин. Останалите 80% са принудени от непредвидени ситуации, които често водят до фалит или продажба на целия бизнес.

„От дългогодишната ни работа с фамилни компании в Словения виждаме, че важна стъпка за устойчивото развитие на фамилните бизнеси във времето е стартирането на процеса за професионална подготовка на наследниците за ролята им на собственици. Разговорът за подготовката и ролята на наследниците полага здрава основа за развитието на бизнеса, която се обляга на споделените от всички в семейството ценности и цели за фамилната компания“, коментира Мойца Емерсич, консултант на фамилни компании от EY Slovenia.

Според прогнозите над 80% от всички фамилни компании в света, ще сменят собствеността си до 2030 г. Или с други думи, повече от 15 трилиона долара ще преминат под управлението на следващото поколение във фамилния бизнес. Причините са тривиални - 58% от собствениците са над 50 годишна възраст, а 35% планират да се пенсионират в близките години. В същото време 44% признават, че техният семеен бизнес е напълно зависим от тях, а 62% не са избрали свой наследник. 

В проучването на EY Bulgaria на въпроса „Планирате ли прехвърляне на собственост и активи на следващото поколение?“, половината запитани представители на българския семеен бизнес отговарят, че частично мислят в тази посока, а другата половина, че не този етап това не е в дневния им ред.

В същото време 100% от хората, замесени в управлението на фамилни компании, намират това да са част от такъв бизнес, за престижно. 1/3 се надяват и в бъдеще фирмата им да остане фамилна и ще се стремят да запазят бизнеса вътре в семейството. А за 80% спазването на семейните ценности е сред най-важните качества за бизнеса им.

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg