EUR 1.9558
USD 1.7937
CHF 2.0785
GBP 2.3266
CNY 2.5281
you tube
mobile version

Нова процедура за пристанището в Лом

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нова процедура за пристанището в Лом

mail10:10 | 14.10.2011прегледи 705 коментарикоментари 0


Аделина Йорданова, Монт Прес
За пореден път търсят концесионер на пристанището в Лом и частни инвеститори за терминалите в Никопол и Тутракан, които са част от русенското пристанище. От Министерството на транспорта и съобщенията обявиха поръчки за избор на фирми за концесионните анализи на трите терминала.
Това е третият опит за концесиониране на порт Лом. Пристанището е второто по големина в българския участък на Дунав. Предишната процедура пропадна поради липсата на кандидати. Първият търг бе обжалван в съда. До финалната права тогава достигнаха фирми, свързани с бизнесмените Васил Божков и Христо Ковачки.
Ломското пристанище отчете печалба за второто тримесечие, както и повече обработени товари спрямо същия период на 2010 г. През порта са преминали близо 107 000 тона товари или с около 23 000 тона повече в сравнение с второто тримесечие на миналата година. Приходите на дружеството възлизат на 820 000 лева. Печалбата за полугодието е 99 000 лв. и 40 000 лева повече от 2010 година. Вносът представлява 50-60 % от общия товарооборот на дружеството. Обработват се основно въглища, нараства вносът на изкуствени торове. В направление износ се обработват предимно метали. През последните две години се наблюдава нарастване на количествата зърнени храни. Тази дейност се извършва целогодишно, което доказва, че това не са сезонен тип товари.
Първата процедура за 35-годишна концесия на ломското пристанище така и не успя да приключи. Първо тя бе спечелена от “Кремиковци трейд”. Фирмата бе собственост на “Транс-Дунавия инвестмънт”, свързана с няколко дружества, в които участие имаше Васил Божков. На финала бе и “Интерпорт” на бившия собственик на “Кремиковци” Валентин Захариев, макар че по онова време за фаворит бе считана “Бри порт” на Христо Ковачки, но той бе отстранен от надпреварата. А офертата на “Бри порт” (обединение между “Брикел” и “Портови флот 99”) бе може би най-добрата. Предвидените за 35 години инвестиции възлизаха на 185 милиона лв., като 34 млн. лв. щяха да бъдат направени през първите четири години. За периода “Интерпорт” предлагаше 88,5 млн. лв., а “Кремиковци трейд” - 165 млн. лв. Експерти обаче окачествиха някои от предложенията на “Бри порт” като нереални.
Един от кандидатите за пристанището бе отстранен още преди да бъдат отворени офертите. Става дума за “Порт Лом ТЕС- НРС”. В обединението участваха украинска, германска компания и група физически лица. Дружеството обжалва процедурата в Комисията за защита на конкуренцията, но тя отхвърли искането. Антимонополният орган бе сезиран и от “Бри порт”. Комисията излезе с решение, че оставя жалбата без уважение. Последва обжалване пред Върховния административен съд. ВАС върна топката на КЗК и концесионирането така и не бе осъществено. През миналия юни правителството прекрати процедурата поради отстраняване на единствения участник. Пристанищният комплекс в Лом е със стратегическо значение, защото е пресечна точка на два паневропейски транспортни коридора, определени от Европейския съюз за приоритетно развити - номер 4 - от Северна Европа през Дунав мост 2 - към Гърция и Средиземно море и номер 7, който минава по река Дунав. Портът е отворен и за транзитни товари от и за Македония и Гърция. Чрез канала Рейн-Майн-Дунав всички маршрути на вътрешноевропейските водни пътища от Северно море практически достигат до Лом. Възможността за транспортиране на товари и пътници с различни видове транспорт - железопътен, автомобилен и воден, е в основата на модерното схващане за интермодалност, (метод, при който товарът е в контейнер и се използват два или повече начина на превоз).
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg