Скоро жителите на град Русе ще забележат в река Дунав нов кораб и нова корабна техника. За какво ще служат те и какво ще се промени в българо-румънския участък на реката - вижте в нашето видео. Проект „Модернизация и оптимизация по дейностите по рехабилитация на корабоплавателния път в общия българо-румънски участък на р. Дунав“ с обща стойност малко над 20 млн. лева и е в рамките на Приоритетна ос на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
• По единият компонент на проекта вече са доставени тръби за наноси, които ще съставляват плаващ тръбопровод, който ще бъде използван при драгиране на речното дъно и транспортиране на издрагирания материал на разстояние до 1 км. Фирмата доставчик е от гр. Габрово. Тръбите са складирани в базата на ИАППД и са готови за използване.
• В края на м. март 2021 г. беше доставено драгажното съоръжение, т.нар. „дълбачка“ „Янтра“. През м. юни 2021 г. беше проведена официалната церемония по кръщаването й. Съоръжението е изработено в Нидерландия и е докарано у нас по вода, по вътрешните водни пътища. Също е готово за използване през следващата година.То е с много добър капацитет, с много добри технически показатели и ще помогне значително ежедневната дейност по поддържане на корабоплавателния път по реката.
• През м. септември 2021 г. беше доставена и още една част от т.нар. „драгажна група“ – „понтон“. Той ще служи за претоварване на издрагираните седименти от драгата на шалан. Съоръжението е построено в корабостроителницата в Гюргево и също е на разположение за работа.
• Освен него, в корабостроителницата в Гюргево е построен и т.нар. „несамоходен шалан“ – плаващо техническо средство, тип „баржа“, на която се натоварват издрагираните материали, заедно с микстура от седименти и вода. Той се отваря по надлъжната си ос и разстоварва материалите на подходящо, по-дълбоко място. Съоръжението също е доставено вече и готово за работа.
• Последният компонент от цялата драгажна група е „сърцето“ на този състав от съдове, а именно „маневреният кораб“. В момента той все още се строи в Гюргево. Корпусът е конструктивно завършен, мостикът, жилищните съоръжения също. В момента се извършва оборудване на системи и механизми. Очаква се в средата на м. март 2022 г. корабът да бъде построен и доставен в гр. Русе. Може да се каже, че благодарение на европейското финансиране ИАППД вече има една истински добра „флотилия“– плавателни съдове, технически средства и т.н, и е добре оборудвана за много по-качествено и съвременно поддържане на корабоплавателния път в българо-румънския участък на река Дунав.