EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Новата „Витошка” - 200 апартамента за продан

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Новата „Витошка” - 200 апартамента за продан

mail07:00 | 15.07.2013прегледи 4179 коментарикоментари 1


Ива Стойкова, снимки: авторът
Поредният 40-годишен експеримент - това е бул. „Витоша” в София. Идеята булевардът да стане пешеходна зона е от 70-те години на миналия век. Старата софийска улица има своите възходи и падения от Освобождението досега, но днес въпросът може би е, ще изместят ли заведенията супер скъпите бутици? Ще се превърне ли пешеходната зона в място за срещи, след като емблематичната допреди години „Аптека” (на ъгъла с „Патриарх Евтимий” - бел.а. за по-младите жители на столицата и за всички, които не познават града) вече не съществува? И ще намери ли най-сетне своя облик тази централна артерия, преминала през множество трансформации и почти стигнала дъното на разпад в един етап от своя живот?
В търсене на отговори, продължаваме поредицата на EconomyNews.bg „Старите улици”.
От „Джебел Витош Сокаги” до "Пето авеню"
Някогашната „Джебел Витош Сокаги”, преименувана през 1883 г. на „Витошка” (поради това, че води към Витоша), определено е коренно различна, дори в сравнение с предходните 20-тина години. Два етапа от обновяването на пешеходната зона - между „Патриарх Евтимий” и „Солунска” приключиха, не без критики - от прозрачността за избор на изпълнителите и цената до вкуса/безвкусицата на новата визия. Ремонтните дейности, включително и покрай строежа на метрото, обаче я избутаха надолу в световната класация на най-скъпите търговски улици.
По време на изграждането на метрото много от магазините в участъка между площад „Света Неделя” и бул. „Патриарх Евтимий” останаха празни. Това неминуемо се отрази на наемните нива, които отчетоха спад. Част от собствениците дори обявиха магазините за продажба - нещо, което липсваше по време на бума на имотния пазар, коментираха специално за EconomyNews.bg брокери от imot.bg. Към днешна дата на бул. „Витоша” могат да се купят около 30 магазина, сочи справка в сайта. Една от най-ниските цени е за търговски обект от 47 кв.м. Той се намира срещу бившето кино „Петър Берон”, а цената, която искат собствениците, е 47 000 EUR. Друго помещение, което е разположено в близост до НДК, се оферира за 110 000 EUR. Големината на магазина е 40 кв.м. Най-големият търговски обект, който се продава към момента на бул. „Витоша” е с големина 400 кв.м при цена от 584 000 EUR.
Двойно повече са предложенията за отдаване под наем. Сред най-скъпите магазини е помещение от 185 кв.м, което е разположено в жилищна сграда срещу централни вход на Южния парк. Търговецът, който го наеме ще трябва да плаща на месец по 6480 EUR. Трудно е да се определи средна наемна цена на търговските площи на бул.”Витоша”, тъй като до голяма степен тя зависи от човекопотока и големината на имота. Не без значение е и търговската дейност в него. Най-евтиният магазин, който може към момента да се наеме, е с площ 20 кв.м срещу 300 EUR на месец.
Миналата година бул. „Витоша” падна със 7 позиции до 59-о място по нива на наеми на търговските улици в света, според Cushman&Wakefield. По данни на Forton International, наемите на „Витоша” през 2012 г. са 480 EUR на кв. м годишно или 40 EUR на месец, със 7.7% по-ниски, отколкото предходната година. „Заради по-голямото разнообразие от представени марки и възможностите за развлечения, търговските центрове привличат повече потребители през последните няколко години. Поради тази причина търговците в София ги предпочитат пред главната търговска улица, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton International. „Това е една от причините за спад в наемните нива на булеварда. Други причини са липсата на качествени имоти и продължилите твърде дълго ремонтни дейности. Сега обаче наемните нива са значително по-атрактивни спрямо годините 2006-2008. В сравнителен план София предлага най-ниските разходи за присъствие на главна търговска улица от всички градове в Европа с повече от милион жители.
„Витошка” като място за живеене
В годините след Освобождението „Витошка” е застроена с малки едноетажни къщи. По-късно се появяват първите модернистични сгради, също понесли не малко критики. През последните 20-тина години някои от красивите сгради буквално се рушаха, заедно с настилката на булеварда, което му придаваше един доста тъжен вид, в съчетание с нелепи „бутици” - скъпи като цена на стоките, но евтини като изпълнение. Днес обаче сградите грейват една по една, паралелно с обновяването на улицата.
Въпреки централната си локация, към момента около 200 апартамента там са обявени за продажба. След реконструкцията на втората отсечка на пешеходната зона на бул. „Витоша” в столицата се наблюдава лек ръст в броя на офертите за продажба на жилища, коментират брокерите от Imot.bg. Най-висок е делът на двустайните жилища – близо 60. Средната офертна цена, на която се предлагат, е 1267 EUR/кв.м. На второ място по интензивност на предлагане са двустайните имоти при средна цена 1155 EUR/кв.м. Броят на предложенията е около 50. Най-скъпи остават многостайните апартаменти. Средната им цена на квадратен метър е 1500 EUR/кв.м. Причината за донякъде високата стойност е малкото на брой предложения – едва 20-итина.
Комуникативност
Бул. „Витоша” вече има станция на метрото, но няма трамвай. Впрочем, първият трамвай преминал по улицата е през 1901 г., за което тогавашните вестници пишат: “Вчера столичани бяха зрители на едно ново за тях явление на светския прогрес – първият трамвай проряза почти цялата Витошка улица, грамадното множество се любуваше на приятната гледка от бързината на трамвая и от светлите искри под колелата му и на жицата отгоре. Трамваят върви бързо, без друсане, осветява се електрически и има изящна мебелировка”.
Именно липсата на трамвай е повод за често разгорещени спорове сред гражданите, някои от които смятат, че е недомислица такъв голям участък (от „Алабин” до НДК) да остане практически без транспорт. Но вероятно идеята е улицата да привлича млади динамични хора за разходка, покупки или чаша кафе, като особено удобство за стигане до там е именно метростанцията на ъгъла с „Патриарх Евтимий”. Наблюденията показват, че на станция НДК се изсипва огромно количество хора, а по самата „Витошка” драстично се увеличиха заведенията и забавленията. Сега, когато пешеходната зона е с нов модерен вид, инфраструктурните проблеми са решени, има метро, броят на заведенията расте, логично е и притокът на клиенти да се завърне, прогнозираха миналата година българските експерти от Forton International.
И хората се върнаха и дадоха живот на старата софийска улица.

 


 


Тагове: Витошка, цени
 
Коментари
 
Костадин - 15-07-2013 г. 15:20:59

Най-накрая столицата да започне да добива малко по-нормален (като за европейска столица) вид. Правят се добри неща, надявам се до 10тина година наистина да няма спомен (поне по центъра) от типичната (за последните години) софийска действиетлност от сиви опушени сгради, мръсотия, прахоляк и шум на автомобили.

 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg