EUR 1.9558
USD 1.8287
CHF 2.0878
GBP 2.3501
CNY 2.5473
you tube
mobile version

Новаторството в училище чрез европроекти

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Новаторството в училище чрез европроекти

mail15:15 | 08.05.2013прегледи 508 коментарикоментари 0


Над 80 % от участниците във финансирана от ЕС инициатива, насочена към насърчаване на новаторските методи на преподаване и към подобряване на учебните материали за деца, смятат, че инициативата е оказала положително и дълготрайно въздействие върху тях. Според ново проучване същият процент от анкетираните заявяват, че е щяло да бъде невъзможно да постигнат същите резултати без подкрепа от Съюза.
Проектите са финансирани по линия на програма „Коменски“ на ЕС, чрез която се подкрепят редица дейности — училищни партньорства, обучение на преподаватели, училищната мрежа eTwinning и др. В рамките на „Коменски“ – част от Програмата за обучение през целия живот, която от януари 2014 г. ще бъде заменена от програма „Еразъм за всички“ – всяка година се отпускат около 13 млн. евро на университети, институции за обучение на учители, неправителствени организации и училища с цел подкрепа на разработването на нови методи на преподаване и материали. Сред примерите за новаторски начини на преподаване са използване на театър за образователни цели и природонаучно образование за малки деца.

Според проучването най-голямо положително въздействие е имало върху хората, участващи пряко в проекти. Те са заявили, че това е довело до разширяване на техния кръгозор, по-добър достъп до най-добри практики и иновации и подобряване на техните професионални умения в областта на информационните и комуникационните технологии, езиците и управлението.
Ползите, изтъкнати от повечето организации, включват възможността за развитие на нови връзки и синергии, както в рамките на съответната институцията, така и с други организации. Системното въздействие чрез проектите и мрежите не е толкова силно изразено, но повечето от анкетираните заявяват, че то съществува, например когато модули за обучение на учители и съдържание, разработени в рамките на даден проект или мрежа, се включват в съществуващи курсове.
Контекст
„Проучването на въздействието на централизираните действия по програма „Коменски“: многостранни проекти и многостранни мрежи по „Коменски“ е извършено по поръчка на Европейската комисия от гръцката образователна организация Ellinogermaniki Agogi от декември 2010 г. до декември 2012 г. То е проведено сред участниците в 145 проекта и мрежи.
Примери за проекти
В проект DICE участваха партньори от 12 държави (Унгария, Чешката република, Нидерландия, Норвегия, Палестина, Полша, Португалия, Румъния, Сърбия, Словения, Швеция и Обединеното кралство). Той бе съсредоточен върху положителните ефекти от образователния театър за развитието на учениците. Нестопански организации и университети от посочените по-горе страни извършваха заедно изследователска дейност. Сред партньорите бяха специалисти в областта на образователния театър и изкуство, психолози и социолози. ЕС съфинансира този проект с 282 000 евро за период от две години.
В рамките на проект Naturbild университети и институции за подготовка на учители от шест държави (Германия, Австрия, Унгария, Словакия, Румъния и България) разработиха нова преподавателска стратегия за подпомагане на прехода на децата от предучилище към началното училище. Партньорите в проекта изготвиха видео анализи на детски игри и уроци и ги използваха за обучение на преподаватели по време на специализирани семинари. Проектът получи финансиране от ЕС в размер на 298 000 евро за период от две години.
„Коменски“ и eTwinning
В програма „Коменски“ могат да участват училища, преподаватели и образователни организации от 27-те страни от ЕС, Хърватия, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария и Турция. Някои части от програмата са отворени за участие и на организации от бившата югославска република Македония и Сърбия. Проектите и мрежите, които са обект на това ново изследване, могат да включват допълнителни партньори от която и да било друга страна.
Създадената през 2005 г. мрежа eTwinning представлява разрастваща се общност от училища в Европа. 200 000 преподаватели и повече от 100 000 училища от 33 европейски държави (27-те страни от ЕС, Исландия, Швейцария, Норвегия, Турция, Хърватия и бивша югославска република Македония) участват в мрежата с цел да използват нейната свободна и сигурна онлайн среда за обучение на учители и за съвместни образователни проекти. Порталът eTwinning е достъпен на 25 езика. Като част от инициативата eTwinning Plus, чието начало бе дадено през март 2013 г., избрани училища от Армения, Азербайджан, Грузия, Молдова и Украйна се присъединиха към общността eTwinning.
Кой е Коменски?
Програмата за училища „Коменски“ на ЕС е наречена така на чешкия писател и учен Ян Амос Коменски (1592 – 1670 г.), който се счита за бащата на всеобщото образование, основано на равни възможности за всички деца. Той е живял и работил в много страни в Европа.
Пресцентър Европейска комисия


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1620