АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Нови молове в Пловдив, Варна
През първата половина на 2018 г., готовите търговски площи в съществуващите молове остават стабилни – малко под 800 000 м2. За разлика от София, където не се очакват нови проекти, нови два търговски центрове / Делта Планета – Варна и Пловдив Плаза – Пловдив/ са насрочени да бъдат завършени към края на втората половина на 2018г. Същите ще предложат допълнителни 75 000 м2 към вече готовите търговски площи. Това показват данни на агенция Arco Real Estate.
С положителната икономическа перспектива в страната и нарастване на потреблението, много от големите търговци на дребно смятат, че е подходящо време да разширят мрежата си от магазини. София и другите големи градове остават на фокуса на водещите вериги за бързо-оборотни стоки, вериги за спортни стоки, модни марки с ниски до средни цени и магазини за здраве и красота. Желанието за развитието на големите играчи съответства на амбицията собствениците на търговски центрове, да подобрят позицията си в конкурентната среда на този пазар. В резултат на това, през първото тримесечие на 2018 г., станахме свидетели на откриването на нови състоятелни локации от търговците - Билла в България Мол, петте марки на модната група LPP в България Sofia Ring Mall или dm Drogerie в Мол Пловдив.
Повишената активност и липсата на нови площи доведе до натиск в посока нагоре на наемните нива - в големите центрове средната наемна цена достигна 32 евро/м2, а по първокласните търговски улици, нивата удариха границата от 50 евро/м2 за бул. Витоша.
Прогнозите за следващото тримесечие са за забавяне на описания растеж, но при запазване на положителния тренд на годишна база. Мотивите за такава прогноза, се свързват с вече обективните проблеми на големите търговци на дребно, а именно високата конкуренция, трудности при наемане на персонал и липса на търсене на някои продукти.
От друга страна, средната заплата и потребителските разходи нарастват с около 9% на годишна база, което дава индикация за запазване на положителната тенденция в средносрочен план. В подкрепа на последното, идват и данните за увеличаването на разходите за повечето от големите видове стоки - храни, транспорт и развлечения, докато задлъжнялостта, жилищните и комунални услуги и разходите за облекло имат отрицателни темпове на растеж.
Tweet |
|