EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Ново дъно за ученето през целия живот

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Ново дъно за ученето през целия живот

mail10:57 | 08.10.2024прегледи 405 коментарикоментари 0


Зорница Славова, ИПИ

„Абсурдно е да мислим, че „ученето“ е ограничено до формалното образование“

Мъри Ротбард

Новите данни на Евростат за ученето през целия живот (УЦЖ) на възрастните хора (25-64 г.) показват, че и през 2023 г. България е на дъното в ЕС. Още по-смущаващ е фактът, че делът на хората, участвали в някаква форма на образование и обучение в страната, дори намалява спрямо проучването от предходната година. Той достига 1,4% и вече е почти десет пъти по-нисък от средния за ЕС и над двойно по-нисък от този в следващата най-зле представяща се държава – Гърция с 3,4%.

От данните за последното десетилетие се вижда, че в почти целия ЕС и след продължителен ръст през 2022 г. има спад на показателите за УЦЖ заради пандемията и свързаните с нея ограничения. След това, обаче, докато останалите държави бързо започват да се възстановяват до все по-високи нива на участия в обучения, в България спадът продължава, достигайки новото дъно от 1,4%. За сравнение – за това десетилетие делът на участието в УЦЖ в Швеция се е повишил с 10 пункта до 38,8% (почти 30 пъти повече от България) и с това тя заема челната позиция в класация за 2023 година. Поне всеки четвърти е участвал в обучение и в Дания, Нидерландия и Финландия.

На фона на това целите на стратегическите документи за УЦЖ не се постигат, а активната политика на пазара на труда продължава да залага на директно създаване на заетост.

В съчетание с тази статистика редица други данни показват множество свързани проблеми в страната – само 1/3 от населението покрива базовото ниво на цифрови умения (DESI Index), средният 15-годишен ученик е под линията на функционалната неграмотност по математика (PISA), в цели училища средният успех на зрелостниците по БЕЛ е под Среден „3,00“ – 148 училища през 2024 г., а осем от тях са със средна оценка точно Слаб „2,00“. Неграмотността и трудната квалификация и преквалификация не позволяват преодоляването на структурната безработица и поставят спирачка на трансформацията на икономиката и новите инвестиции.

Тези и много други интересни данни и факти могат да се видят в материала, представен от ИПИ тази седмица на събитието „Образование и умения – неизползван потенциал за икономически растеж“, организирано от Българска Работодателска Асоциация Иновативни Технологии (БРАИТ).


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg